Tuesday, February 9, 2016

Automat przeciąga biegi? Problem rozwiązany. Lube Gard - Automatic dragging gears? Problem solved

Przeciąganie biegów przez skrzynie automatyczne są dość częstym zjawiskiem... 

zwykle w autach sprowadzonych z USA i anglików. Tam niestety w ogóle nie dbają o skrzynie automatyczne.

Ale jesteśmy w Polsce i tu też zdarzają się takie przypadki. Najczęściej przeciąganie biegów spowodowane jest zużytym olej lub złą temperaturą skrzyni.
Co to znaczy złą/ nieodpowiednią temperaturą?
Skrzynie automatyczne nie lubią skrajnie niskich temperatur i skrajnie wysokich. Dlatego w okresie zimowych zaleca się chociaż przez 30sekund rozgrzewać skrzynie automatyczną przed jazdą i przez co najmniej 2km nie należy jej przeciążać ani wysokimi obrotami ani tym bardziej kick-down'em.
Automat przeciąga biegi, automat się grzeje, automatic dragging gears, skrzynia się grzeje, lube gard additive, dodatki do ATF, dodatki do automatu, dodatki do skrzyni automatycznej, ATF additive

Jeśli skrzynia jest sprawa, ma odpowiedni olej, w odpowiedniej ilości to przegrzewanie nie powinno mieć miejsca. Natomiast zdarza się tak że skrzynie, przeważnie w diesela mają za sobą już ogromne przebiegi i są już delikatnie mówiąc zużyte wtedy takie skrzynie mogą się przegrzewać.
Jedni stosują dodatkową chłodniczkę oleju inni natomiast płacą chore pieniądze za naprawę skrzyni.

Jaka jazda wpływa na przegrzewanie skrzyni automatycznej?

Najbardziej jazda agresywna, następnie jazda w korkach, w dalej kolejności jazda przez dłuższy czas z maksymalnymi prędkościami.
Właśnie najczęstszymi skutkami przegrzewania skrzyń automatycznych samochodów sprowadzonych z USA jest użytkowanie tych samochodów wyłącznie w krótkich zakorkowanych trasach. Następnie taki "mądry" polski handlarz sprowadza taki automat z USA i zaczyna go normalnie używać na polskich drogach - wtedy wychodzi na jaw że skrzynia się przegrzewa, gdyż nie jest przyzwyczajona do pokonywania długodystansowych tras z dużymi prędkościami.

Co robić gdy automat się przegrzewa, co za tym idzie przeciąga biegi?
Należy go oczywiście schłodzić, tylko jak?

Zacząć od wymiany oleju i filtra. Jeśli to nie pomoże można spróbować "medycyny nie konwencjonalnej". Tak, jak ja to zrobiłem na przykładzie mercedesa W210 ze skrzynią 722.6.
Mercedes ten dysponuje mocnym silnikiem 3.0TD, który bez problemu rozpędza się do 200km. Po pokonaniu kilkunastu kilometrów z taką prędkością skrzynia 722.6 zaczyna dziwnie pracować - przeciąga biegi, jakby nie mogła wrzucić najwyższego biegu, a sam kick-down działa z oporem.
Co w tym wypadku zrobić?
Wymiana oleju? Ok. Olej został wymieniony, jednak problem nie ustąpił.
Postanowiłem wypróbować środek o nazwie Lube Gard (czerwony).
Środek ten ma poprawić smarowanie skrzyni, ochronić przez zużyciem i dodatkowo... uwaga, obniżyć temperaturę skrzyni! Producent podaje że temperatura może nawet obniżyć o 20°C.
To wszystko bardzo ciekawe, sprawdźmy ten dodatek do automatu w praktyce.
Najpierw oczywiście posiłkowałem się że spuścić 300ml oleju ze skrzyni, bo taką pojemność ma Lube Gard (czerwony).

Pierwsze kilometry... z Lube Gard.

Pierwsze kilometry nie sprawiały problemu, skrzynia była zimna. Poczekamy, zobaczymy jak się mocno rozgrzeje.
Podobno rozgrzewanie skrzyni automatycznej trwa zaledwie 10-15minut jazdy po mieście i skrzynia automatyczna jest już rozgrzana.
Ok, pojeździłem po mieście ze 30minut i nic. Skrzynia chodziła normalnie...

Sprawdźmy skrzynie automatyczną i kick-down na autostradzie

Pojeździłem po autostradzie przez prawie godzinę i żadnych negatywnych skutków nie odczułem. Kick-down działa zaskakująco szybko. Biegi przerzucały się miękko. Zdziwiło mnie to, jak taka buteleczka z czymś co wygląda jak olej mogła wpłynąć tak pozytywnie na pracę skrzyni.
Zastanawiało mnie jedno, jaką temperaturę ma teraz skrzynia?
W sumie to mało istotne, bo środek Lube Gard jest warty polecenia. Bynajmniej w moim przypadku, gdy skrzynia się przegrzewała, tym samym przeciągała biegi - pomógł.

Teraz pytanie za 100punktów? Skoro Lube Gard obniża temperaturę oleju w skrzyni automatycznej to ciekawe ile czasu będzie się nagrzewał olej w skrzyni w okresie zimowym? Tego niestety nie dowiemy się w tym roku...

Pytania, można zadawać w formie komentarzy, na wszystkie postaram się odpowiedzieć możliwie najszybciej

Piotr Tester



4 comments:

  1. I jak wrażenia po miesiącu?

    ReplyDelete
  2. Na razie skrzynia chodzi bez zastrzeżeń. Jak to wytłumaczyć? Nie mam zielonego pojęcia. Natomiast zdaję sobie sprawę, że problem może powrócić latem, gdy temperatury będą znacznie wyższe...

    ReplyDelete
  3. Myślę, że dodatek modyfikuje lepkość w taki sposób, aby zmniejszyć ilość ciepła wydzieloną na konwerterze (to się chyba ciepło Joule'a nazywało w podstawówce :) ).
    Od jakiegoś czasu zastanawiam się nad wlaniem tego specyfiku do mojego Astrolota. U mnie akurat problemem są podwieszające się elektrozawory. Skrzynia ma już 150 tys. i robi nieprzyjemne "hopki" z 1-2 jak jest zimno, a wymiana oleju niewiele pomogła.

    Zastanawia mnie tylko co się stanie zimą?
    Czy się olej w skrzyni na lekkim mrozie nie zamieni w ceres :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. W Twoim przypadku wygląda mi to na "blokowaniu" się któregoś elementu w skrzyni - tak jakby skrzynia miała za słabe smarowanie. Ja na Twoim miejscu wypróbowałbym Motor-life - uszlachetniacz metalu redukujący tarcie, który można stosować w automatach. U moim byłym mercedesie pomógł, tu jest test:
      http://uszlachetniacze.blogspot.com/2015/01/dodatki-do-automatycznej-skrzyni-biegow.html
      Proszę, daj znać czy pomogło.
      Oczywiście każdy taki środek, każdy dodaje na własną odpowiedzialność.

      Delete

Popular Posts