Wednesday, March 9, 2016

Ty też nie wymieniasz oleju? Jesteś idiotą. Część 2 - You also are not replacing oil? You're an idiot.

Podobno wymiana oleju jest nie potrzebna? 

Olej to olej, zawsze będzie lepki i będzie smarował nasz silnik. 

Tak zapewne myślała, poprzednia właściciela samochodu, którego niestety jestem teraz właścicielem. Jakie są konsekwencje nie regularnych wymian oleju? Szlam w silniku. O tym wszystkim pisałem w poprzednim poście. 
Dzisiaj już silnik jest po myciu, płukaniu, skrobaniu i innych środkach chemicznych, które rozpuszczają nagar w silniku. Ale opiszę to dla tych, których nie wierzą w wymianę oleju...

Jak wyglądał cały proces czyszczenia?


nagar w silniku, nie wymieniam oleju, not oil change, oil change, sludge engine oil, syf w silniku, szlam pod pokrywą zaworów, szlam w silniku
Najpierw wiadomo - czyszczenie, skrobanie całej góry silnika - po zdjęciu pokrywy zaworów.
Ok, wszystko ładnie pomyte, przepłukane.
Zalewamy silnik nowym olejem + filtr w celu przepłukania nagaru. Silnik pochodził z 15 minut, olej z płukania spuszczony.
Silnik ponownie zalano świeżym olejem + nowy filtr oleju.
No w końcu, Odpalamy samochód... i...
Silnik oczywiście jak zwykle odpalił, ale...
Normalnie po zapaleniu kontrolka ciśnienia oleju powinna zgasnąć niemal natychmiast - są przypadki gdzie dopuszczalne jest palenie się tej kontrolki na zimnym silniku przez pierwsze 3 sekundy.
W przypadku mojego samochodu, po płukaniu silnika niestety kontrolka ciśnienia oleju nie zgasła nawet po 10 sekundach od zapalenia silnika! Silnik został wyłączony, aby go nie zatrzeć.

Diagnoza?

Zapchała się pompa oleju - a dokładniej pewnie ssak pompy oleju.
Dodatkowo silnik zaczął klekotać - ale to pewnie przez brak ciśnienia oleju.
Znowu auto do kanału.
Rozbieranie i czyszczenie dołu silnika.
Po zdjęciu miski, naszym oczom ukazał się znowu szlam i nagar. Czarna breja, która dosłownie okleiła cały ssak pompy. A sito od pompy było całe zaślepione! Nie wiem jak pompa miała przebić się przez tą czarną breje.
Miska olejowa zdjęta, wyjęto pompę oleju, ssak pompy i zaczynamy zabawę w skrobanie.
Mój mechanik nie miał dla mnie dobrych wiadomości... dostały panewki!
Jak to możliwe? Silnik ma przebieg zaledwie lekko ponad 150 tyś. i jest oryg. przebieg.
Wiedziałem jednak że ma racje, jak zobaczyłem jedną parę panewek które wyjął. Były nieźle porysowane.
Pytają dlaczego dostały panewki, odpowiedź była jednoznaczna: długo nie wymieniany olej? I tylko dlatego nie obróciło panewek, ponieważ budowa tego silnika na to nie pozwala. W przypadku innych silników, na 100% obróciłby się panewki, co wiązałoby się ze szlifowanie wału.
Szczęście, w nieszczęściu że to tylko panewki.
Nowe oryginalne, nominale panewki kupione... Silnik złożony, zalany świeżym + nowy filtr w celu przepłukania.
Po płukaniu, znowu spuszczony cały olej z płukania, i wlano świeży olej + nowy filtr oleju.
Odpalamy silnik...

Jest. Banan na twarzy.

Znowu silnik pracuje swoją kulturą brzmienia.
Uff, ulga...

Jedno jest pewne, nigdy więcej nie kupię samochodu używanego od żadnej osoby, która chociaż raz zaniedbała wymianę oleju. I zawsze przy zakupie - o ile będę już pewien samochodu - będę zdejmował pokrywę zaworów, żeby znowu nie wpakować się w szambo.

Pytania można zadawać w komentarzach, odpowiem na wszystkie w wolnym czasie.
Piotr Tester
Ty też nie wymieniasz oleju? Jesteś idiotą - nr 1

1 comment:

  1. Mój znajomy ma Seata Cordobę, też zlekceważył wymianę i uzupełnianie oleju... skończyło się na padniętych pompowtryskach.

    ReplyDelete

Popular Posts