Sunday, May 1, 2016

Czy warto wymieniać olej w skrzyni automatycznej? Poznaj prawdę - Is it worth it to replace oil in an automatic transmission? Get the truth

Krąży stereotyp że w skrzyniach automatycznych nie wymienia się oleju. 

Że producent nie przewiduje oleju w danej skrzyni.

Większość osób które posiadają samochody z automatycznymi skrzyniami biegów pewnie zadają sobie pytanie czy wymieniać olej czy nie? No, bo skoro ze skrzynią nic się nie dzieje, płynnie zmienia biegi, to po co zmieniać ten olej, a tym samym dokładać sobie dodatkowe koszta. Oczywiście wymiana oleju z filtrem w zależności od skrzyni nie jest tania, chociaż są samochody w który wymiana jest tania.

automat, skrzynia automatyczna, olej przekładniowy, wymiana oleju w skrzyni automatycznej, wymiana dynamiczna, olej do automatu, problem ze skrzynią automatyczną,  czy warto wymieniać olej w skrzyni automatycznej, atf fluid, atf change oil, oil change automatic transmission, oil change automatic
automat, skrzynia automatyczna, olej przekładniowy, wymiana oleju w skrzyni automatycznej, wymiana dynamiczna, olej do automatu, problem ze skrzynią automatyczną, 

Jeśli masz szczęście i używasz samochodu z automatyczną skrzynią biegów w której nigdy nie wymieniano oleju lub nie wymieniano bo bardzo długo, to prawdopodobnie jeszcze trochę nacieszysz się poprawną pracą swojej skrzyni. Jednak gwarantuje Ci że prędzej czy później skrzynia się na Ciebie zemści. Ile kosztuje serwis skrzyni automatycznej? Tutaj również jest uzależnione od tego jaką skrzynie posiadamy. Jednak są to przeważnie koszty nie niższe jak 1000zł (mam tu namyśli wymianę tylko pojedynczych tarcz). Nie raz taniej wychodzi wymiana całej skrzyni, ale według mojej opinii to tylko odwlekanie problemu, bo skąd możemy wiedzieć kiedy był wymieniany olej w skrzyni którą kupiliśmy?

Co zrobić jeśli w naszej skrzyni nigdy nie był wymieniany olej?

Jak najszybciej go wymieniać i to dwukrotnie. Pierwszy raz w celu przepłukania skrzyni - wystarczy pokonać porę kilometrów z pierwszym olejem i ponownie wymienić go na drugi świeży. Wierzcie mi, nie raz już tak robiłem z takich przypadkach i zawsze wszystko było ok.

Co zrobić jeśli skrzynia posiada już problem np. przeciąga biegi, ślizga się, szarpie?

W takich przepadkach w 80% jest już za późno czyli już po ptakach lub już mleko się rozlało. Ale powtarzam, że takie przypadki zdarzają się w ok. 80% skrzyni automatycznych - przeważnie nowszych konstrukcji. W przypadku starszych skrzyń automatycznych (podobnie jak w nowszych) należy nie zwłocznie wymieniać olej + filtr. Wymiana samego oleju nie pomoże? Nie, filtr też jest bardzo ważny w skrzyniach automatycznych.
Jeśli po wymianie dalej nasza skrzynia automatyczna ma dalej jakiś problem z pracą, można sięgnąć po tzn. wynalazek - czyli dodatek do skrzyń automatycznych. Na rynku są różne środki a każdy inne właściwości.

Co jeśli producent nie zaleca wymiany oleju w skrzyni automatycznej?

Uważam, że jest to wymysł producenta, który nie chce aby nasza skrzynia chodziła idealnie za długo, gdyż bardziej opłaca mu się sprzedawać piekielnie drogie części do skrzyń niż trzymać na półkach magazynowych. Należy sobie zdać sprawę że każdy olej się starzeje i z czasem traci swoje właściwości smarne - zmienia się jego lepkość. Oto mój test pokazujący różnicę między używanym 3 lata olejem a nowym olejem tej samej firmy Ravenol

Podsumowując, serwisowanie i utrzymanie skrzyń automatycznych nie jest zbyt drogie, o ile używamy skrzynie automatyczne zgodnie z przeznaczeniem (serce mnie boli jak niektórzy chcą za wszelką cenę przypalić gumę w automacie, wciskając hamulec i gaz).
Pytania można zadawać w komentarzach, odpowiem na wszystkie w wolnym czasie.

PIotr Tester

1 comment:

  1. Z automatami jest jak z silnikiem tylko interwały wymiany są znacznie większe. Koszt w przypadku jakichś lepszych skrzyń to raczej start z okolic 2 tys. zł, bo nierzadko sam olej to 1 tys. zł lub więcej jeżeli chcemy iść w OEM. Zważając, że większość z nas kupuje auta używane - przy zakupie auta z przebiegiem rzędu 100 tys. km warto zapytać sprzedawcę czy wykonał już pierwszą wymianę oleju w skrzyni. Co do uszkodzeń - obok oleju jak wskazano - ludzie po prostu nie umieją automatów użytkować - mercedes ma auto holda już od dawna, ale BMW wprowadziło go bodajże dopiero w okolicach 2010 roku, a więc wielu ludzi nie ma tego wynalazku w swoim aucie i niestety, ale część z nich żeby nie trzymać hamulca wrzuca na światłach "P" lub "N" czym katują skrzynię bardziej niż staniem 5 minut na "D" z nogą na hamulcu. Czemu? Po pierwsze "załączenie napędu" to najbardziej obciążająca skrzynię czynność, a po drugie skrzynia w trybie neutralnym lub park po prostu nie ma obiegu oleju, co wpływa na jej chłodzenie. Najgorsze co może skrzynię spotkać to np. ostry start spod świateł, zrobienie paru biegów do końca, wyhamowanie na kolejnych światłach i wrzucenie N/P, zwłaszcza w upalny dzień. W ten sposób możemy sobie okazjonalnie przegrzewać skrzynię mimo, że stoimy w miejscu.

    ReplyDelete

Popular Posts