Sunday, August 21, 2016

Rozwiązujemy problemy związane z olejami silnikowymi - część 1 - We solve the problems associated with motor oils

W tym poście postanowiłem zsumować pytania i odpowiedzi dotyczące olejów silnikowych które zadajecie najczęściej.

Ok, zaczynamy...

10W40 vs 5W40, 5W30 vs 5W40, best oil for my car, castrol oil, idealny olej do samochodu, jaki olej, long life oil, motul, oil engine, valvoline oil, which oil,
5W30 vs 5W40, which oil

1. Jak wybrać najlepszy olej do mojego samochodu?

Myślałem, że o tym już wie każdy, ale jednak chyba tak nie jest. Wystarczy najpierw wybrać producenta, następnie wejść na jego stronę i wybrać zakładkę "dobierz olej" lub "dobór oleju". Następnie wybieramy nasz model, rodzaj samochodu, silnik, rok itd. i mamy listę olejów zalecanych do naszego samochodu.
Który olej wybrać z listy?
Najlepiej pierwszy od góry, zwykle są ustawione na liście od najdroższych syntetyków po najtańsze mineralne.

2. Kupiłem samochód jednak nie wiem na jakim oleju jeździ - jaki olej jest zalany?

Radzę nie przejmować się tym jaki olej mamy obecnie w naszym "nowo" zakupionym samochodzie, i po prostu wejść na stronę producenta i wybrać zalecany olej do naszego silnika. Oczywiście zalecam zalanie naszego silnika syntetykiem.

3. Co to są oleje long life?

Według mojej opinii, nie ma czegoś takiego jak oleje long life czyli oleje o wydłużonym interwale między wymianami. Na opakowaniach często jest napisane że olej long life może wytrzymać i 40.000km, pytanie tylko po co tak katować silnik i tak długo nie wymieniać oleju. Lepiej jest jeździć na tańszym syntetyku i wymieniać go częściej niż na drogim syntetyku i wymieniać go rzadziej.

4. Czym różni się olej 5W30 od 5W40?

Tylko i wyłącznie lepkością kinetyczną w dużych temperaturach powyżej i równej 100°C. Który olej wybrać z tych dwóch? Nie wiem, nie jest wróżbitą. Najlepiej sprawdzić to na stronie producenta jaki zaleca.

5. Kupiłem Toyotę. Poprzedni użytkownik używał ją na oleju 5W40, a według producenta silnik powinien być zalany olejem 5W30. Mam przejść na olej 5W30?

Takiego ruchu bym nie zalecał. Dlaczego? Silnik częściej używany jest w wysokich temperaturach i przyzwyczaił się do lepkości W40 (grubości filmu) i przejście na W30 może doprowadzić do zaczęcia się spalania oleju. Jak wiadomo silniki Toyoty są podane na spalanie oleju, dlatego większość użytkowników zalewa swoje toyoty nie zalecanymi olejami 5W40, a nawet 5W50.

6. Kupiłem samochód zalany olejem 10W40, mogę zalać go 5W40? Czy po zamianie oleju olej może się zważyć, będzie się pienił?

Oczywiście że można bez żadnych konsekwencji przejść z oleju 10W40 na 5W40. Krąży stereotyp że silnik się rozszczelni, zacznie się pocić, olej się zacznie pienić - nic z tych rzeczy. To tylko powielanie stereotypów. Najlepszymi olejami są syntetyki i tego należy się trzymać.

Kolejne pytania i kolejne odpowiedzi niebawem...
Jeśli ma Ktoś jakieś pytania, można pisać na maila lub w komentarzach.
Piotr Tester

4 comments:

  1. Najpierw w punkcie drugim piszesz, żeby się nie przejmować, jaki olej jest zalany w samochodzie i wymieniać na zalecany przez producenta. A za chwilę w punkcie piątym, że jednak nie zalecasz zmiany na dedykowany.

    Cały ten "artykuł", to jakiś kawałek wydukanego tekstu na kolanie.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Źle mnie rozumiałeś... Zawsze zalecam zalewanie silnika olejem zalecanym, ale w przypadku zakupu samochodu w którym poprzedni właściciel użytkował go na 5W40 nie zalecam przejścia na 5W30 - nawet jeśli jest taki zalecany. Taka zmiana grozi rozpoczęciem się spalania oleju... W czasie oględzin pytajmy, na jakim oleju użytkowany jest samochód i nie będzie problemu.

      Delete
  2. Świetne uwagi! Bardzo dobrze, że wspomniałeś o kwestii z pkt 5. Niewiele osób zdaje sobie z tego sprawę.

    ReplyDelete
  3. Przydatny wpis. Pozdrowienia z Albar :)

    ReplyDelete

Popular Posts