Jak rozpoznać, który olej do silnika jest najlepszy?
Na co zwracać uwagę przy zakupie olej? Jak rozpoznać
czy olej jest najlepszej jakości?
O tym wszystkim napisze w tym krótkim poście, gdyż
bardzo często o to pytacie.
Każdy olej ma swoje specyficzne parametry.
|
best engine oil, best oil engine, dobor oleju, HTHS co to jest, najlepszy olej, olej silnikowy o najlepszych parametrach, SAPS co to jest, wybor najlepszego oleju |
Wysokiej klasy olej silnikowy powinien, posiadać:
1. Maksymalnie niska zawartości SAPS (skrót od:
siarki, popiołu siarczanowego, fosforu).
Rozróżniamy
oleje low SAPS, mid SAPS, full SAPS.
Im niższa zawartość SAPS w oleju tym lepiej, tw.
szukajmy olejów low SAPS. Tego typu oleju najczęściej stosuje sie w samochodach
wyposażonych w filtr cząstek stałych.
Low SAPS - Zawartość: popiołu siarczanowego (<=0,5%), fosforu (0,05%) i siarki (<=0,2%).
Mid SAPS - Zawartość: popiołu siarczanowego (<=0,8%), fosforu (0,07–0,09%) i siarki (<=0,3%).
Full SAPS - Zawartość: popiołu siarczanowego, fosforu, siarki nieograniczona.
2. Odpowiednia lepkość HTHS
Która wartość Low czy High jest lepsza, zależy od
silnika w którym dany olej ma pracować.
Low HTHS 2,9-3,5 mPa/s oznacza obniżona lepkość
wysokotemperaturowa, dzięki której możemy w pewnym stopniu zmniejsza zużycie
paliwa.
High HTHS >=3,5 mPa/s oznacza wysoka lepkość
wysokotemperaturowa i tym samym lepsza ochrona przez ścieraniem/ zużyciem, ale także
i podwyższone w pewnym stopniu zużycie paliwa.
3. Maksymalnie wysoki wskaźnik TBN
Minimalna wartość dla oleju powinna wynosić 10mg
KOH/g. Im wyższa wartość, tym lepiej i tym olej charakteryzuje sie lepsza
ochrona na neutralizowanie osadów i kwasów.
4. Wysoka lepkość w 100°C
Im wyższa wartość w 100°C tym nasz olej:
- zapewnia lepszą ochronę silnika
- niestety delikatnie zwiększa zużycie paliwa
- zmniejsza zużycie oleju, w przypadki kiedy nasze
auto spala olej
- tym olej ma grubszy film olejowy
- tym olej jest bardziej płynny
- olej zapewnia lepsze smarowanie podczas zimnych startów.
Bardziej płynny olej szybciej dociera do najbardziej oddalonych części silnika,
w celu zapewnienia prawidłowego smarowania silnika
6. Wskaźnik lepkości oleju
Im wyższy tym lepszy, ponieważ wysoki wskaźnik
oznacza odporność oleju na jego zmiany przy zmianie temperatury podczas pracy
7. maksymalnie niska temperatura zamarzania
In niższa temperatura tym lepiej, ponieważ podczas
niskich temperatur olej szybciej zapewnia optymalne smarowanie. Ktoś zapyta,
ale po co mi olej o temp. zamarzania -40°C skoro u nas sa zimy z temperaturami
-20°C. Ok, ale podana temperatura przez producenta -40°C, po pierwsze nie
zawsze jest prawdziwa, a po drugie zawsze jest zawyżona, a taki olej jest juz naprawdę
gesty przy temperaturze -20°C to az strach pomyśleć jak gesty jest ten olej w
temperaturze -30°C.
Im wyższa tym lepiej, ponieważ olej w silniku
podczas normalnej pracy osiąga temperaturę 90-105°C. W określonych warunkach
(sportowa jazda itp.) olej może osiągnąć temperaturę do 150°C. Ale to jeszcze
nie wszystko, temperatura oleju w górnej części może osiągnąć nawet pond 200°C.
Im wyższy punkt zapłonu oleju tym olej powinien
szybciej odprowadzać ciepło - chociaż ta zasada nie zawsze sie potwierdza.
Posiadacze samochód cierpiących na przegrzewanie sie silnika, powinni wybierać
oleje o wysokich temperaturach zapłonu. Chociaż z drugiej strony nie popadajmy
w skrajność... oleju tak łatwo nie da sie zapalić jak np. benzyny. Ja osobiście
nie słyszałem, aby komuś podczas normalnego użytkowania samochodu zapalił sie
olej - i nie mam tu na myśli "rozbiegania silnika".
Tu nie ma nikt wątpliwości, najlepsze oleje powstają
na bazie syntetycznej z możliwie największa zawartością dodatków Estrowych.
Wada, takich olejów jest ich wysoka cena...
Skąd wziąć te wszystkie informacje?
Z kart specyfikacji danego olej, które
znajdziemy wpisując w przeglądarkę cala "nazwę" danego oleju + na końcu
dopisujemy "pdf".
Myślę, ze teraz juz każdy będzie w stanie
samodzielnie wybrać najlepszy olej.
Większość obecnych olejów wysokiej klasy "low SAPS" i "Mid SAPS"[ pomijam oleje specjalne np. rajdowe czy do sprzętu ciężkiego] posiadają TBN poniżej 8. Tylko "Full SAPS" osiągają 10 i więcej. Jeśli brak DPF to najlepiej zastosować Mid SAPS z maksymalnie najwyższym TBN np. MIllers XF 5W40 jeśli spełnia specyfikację. Dodtki tzw "popiołowe" lepiej chronią silnik. Ów Millers ma ich trochę ponad 0.8%, a TBN: ok.8
ReplyDeletePoproszę o podanie 3 przykładowych olejów, które spełniają Twoje zalecenia: Low SAPS i TBN >= 10.
ReplyDeleteIMHO to nie idzie w parze...
Dzień dobry Panie Piotrze, czytałem, że ilość "sapsów" można przełożyć na ilość dodatków uszlachetniających olej, czyli olej low saps - mało dodatków - gorsza ochrona - mało sadzy dopalanej przez DPF, olej full saps - dużo dodatków - dobra ochrona - więcej sadzy w DPF. Czy może się Pan do tego ustosunkować?
ReplyDeleteMikołaj
thank you just used google translate to understand follow you on youtube ! have a nice day
ReplyDeleteWpioninioza-1992 Amanda Rivers https://marketplace.visualstudio.com/items?itemName=isdifu-bi.Western-Bank-VR-gratuita
ReplyDeletejuncrogegen
OtrecalVob_pu Megan Edwardz Software
ReplyDeleteneuturwehrru