9 zlotych zasad wyboru najlepszego oleju - 9 golden rules to choose the best oil

Jak rozpoznać, który olej do silnika jest najlepszy?

Na co zwracać uwagę przy zakupie olej? Jak rozpoznać czy olej jest najlepszej jakości?

O tym wszystkim napisze w tym krótkim poście, gdyż bardzo często o to pytacie.
Każdy olej ma swoje specyficzne parametry.

best engine oil, best oil engine, dobor oleju, HTHS co to jest, najlepszy olej, olej silnikowy o najlepszych parametrach, SAPS co to jest, wybor najlepszego oleju,
best engine oil, best oil engine, dobor oleju, HTHS co to jest, najlepszy olej, olej silnikowy o najlepszych parametrach, SAPS co to jest, wybor najlepszego oleju 

Wysokiej klasy olej silnikowy powinien, posiadać:

1. Maksymalnie niska zawartości SAPS (skrót od: siarki, popiołu siarczanowego, fosforu).
Rozróżniamy oleje low SAPS, mid SAPS, full SAPS.
Im niższa zawartość SAPS w oleju tym lepiej, tw. szukajmy olejów low SAPS. Tego typu oleju najczęściej stosuje sie w samochodach wyposażonych w filtr cząstek stałych.
Low SAPS - Zawartość: popiołu siarczanowego (<=0,5%), fosforu (0,05%) i siarki (<=0,2%).
Mid SAPS - Zawartość: popiołu siarczanowego (<=0,8%), fosforu (0,07–0,09%) i siarki (<=0,3%).

Full SAPS - Zawartość: popiołu siarczanowego, fosforu, siarki nieograniczona.

2. Odpowiednia lepkość HTHS
Która wartość Low czy High jest lepsza, zależy od silnika w którym dany olej ma pracować.
Low HTHS 2,9-3,5 mPa/s oznacza obniżona lepkość wysokotemperaturowa, dzięki której możemy w pewnym stopniu zmniejsza zużycie paliwa.
High HTHS >=3,5 mPa/s oznacza wysoka lepkość wysokotemperaturowa i tym samym lepsza ochrona przez ścieraniem/ zużyciem, ale także i podwyższone w pewnym stopniu zużycie paliwa.

3. Maksymalnie wysoki wskaźnik TBN
Minimalna wartość dla oleju powinna wynosić 10mg KOH/g. Im wyższa wartość, tym lepiej i tym olej charakteryzuje sie lepsza ochrona na neutralizowanie osadów i kwasów.

4. Wysoka lepkość w 100°C
Im wyższa wartość w 100°C tym nasz olej:
- lepiej wycisza silnik
- zapewnia lepszą ochronę silnika
- niestety delikatnie zwiększa zużycie paliwa
- zmniejsza zużycie oleju, w przypadki kiedy nasze auto spala olej
- tym olej jest gęstszy
- tym olej ma grubszy film olejowy

5. Niska wartość w 40°C
Im niższa wartość w 40°C
- tym olej jest bardziej płynny
- olej zapewnia lepsze smarowanie podczas zimnych startów. Bardziej płynny olej szybciej dociera do najbardziej oddalonych części silnika, w celu zapewnienia prawidłowego smarowania silnika

6. Wskaźnik lepkości oleju
Im wyższy tym lepszy, ponieważ wysoki wskaźnik oznacza odporność oleju na jego zmiany przy zmianie temperatury podczas pracy

7. maksymalnie niska temperatura zamarzania
In niższa temperatura tym lepiej, ponieważ podczas niskich temperatur olej szybciej zapewnia optymalne smarowanie. Ktoś zapyta, ale po co mi olej o temp. zamarzania -40°C skoro u nas sa zimy z temperaturami -20°C. Ok, ale podana temperatura przez producenta -40°C, po pierwsze nie zawsze jest prawdziwa, a po drugie zawsze jest zawyżona, a taki olej jest juz naprawdę gesty przy temperaturze -20°C to az strach pomyśleć jak gesty jest ten olej w temperaturze -30°C.

8. Temperatura zapłonu
Im wyższa tym lepiej, ponieważ olej w silniku podczas normalnej pracy osiąga temperaturę 90-105°C. W określonych warunkach (sportowa jazda itp.) olej może osiągnąć temperaturę do 150°C. Ale to jeszcze nie wszystko, temperatura oleju w górnej części może osiągnąć nawet pond 200°C.
Im wyższy punkt zapłonu oleju tym olej powinien szybciej odprowadzać ciepło - chociaż ta zasada nie zawsze sie potwierdza. Posiadacze samochód cierpiących na przegrzewanie sie silnika, powinni wybierać oleje o wysokich temperaturach zapłonu. Chociaż z drugiej strony nie popadajmy w skrajność... oleju tak łatwo nie da sie zapalić jak np. benzyny. Ja osobiście nie słyszałem, aby komuś podczas normalnego użytkowania samochodu zapalił sie olej - i nie mam tu na myśli "rozbiegania silnika".

9. Baza oleju
Tu nie ma nikt wątpliwości, najlepsze oleje powstają na bazie syntetycznej z możliwie największa zawartością dodatków Estrowych. Wada, takich olejów jest ich wysoka cena...

Skąd wziąć te wszystkie informacje?
Z kart specyfikacji danego olej, które znajdziemy wpisując w przeglądarkę cala "nazwę" danego oleju + na końcu dopisujemy "pdf".

Myślę, ze teraz juz każdy będzie w stanie samodzielnie wybrać najlepszy olej.

Piotr Tester

Comments

  1. Większość obecnych olejów wysokiej klasy "low SAPS" i "Mid SAPS"[ pomijam oleje specjalne np. rajdowe czy do sprzętu ciężkiego] posiadają TBN poniżej 8. Tylko "Full SAPS" osiągają 10 i więcej. Jeśli brak DPF to najlepiej zastosować Mid SAPS z maksymalnie najwyższym TBN np. MIllers XF 5W40 jeśli spełnia specyfikację. Dodtki tzw "popiołowe" lepiej chronią silnik. Ów Millers ma ich trochę ponad 0.8%, a TBN: ok.8

    ReplyDelete
  2. Poproszę o podanie 3 przykładowych olejów, które spełniają Twoje zalecenia: Low SAPS i TBN >= 10.
    IMHO to nie idzie w parze...

    ReplyDelete
  3. Dzień dobry Panie Piotrze, czytałem, że ilość "sapsów" można przełożyć na ilość dodatków uszlachetniających olej, czyli olej low saps - mało dodatków - gorsza ochrona - mało sadzy dopalanej przez DPF, olej full saps - dużo dodatków - dobra ochrona - więcej sadzy w DPF. Czy może się Pan do tego ustosunkować?
    Mikołaj

    ReplyDelete
  4. thank you just used google translate to understand follow you on youtube ! have a nice day

    ReplyDelete

Post a Comment