Zapchany filtr dpf? Problemem jest olej - A clogged filter dpf? The problem is oil

Zapchany filtr dpf, to najczęstsze obawy przed zakupem diesela.

Co to jest filtr dpf?

Mówiąc ludzkim językiem, to jakby dodatkowy katalizator, który ma zatrzymać lub przefiltrować spaliny, substancje których nie udało się spalić w silniku podczas jego pracy. Filtry te zostały wprowadzone, aby zapobiec lub ograniczyć zanieczyszczenia wytwarzane przez silnik diesel'a. Jest to związane z nowymi, bardziej rygorystycznymi normami emisji spalin - EURO.

filtr dpf cena, dpf usuwanie, dpf wypalanie, filtr dpf czyszczenie, dpf wikipedia, zapchany filtr dpf objawy, filtr cząstek stałych dpf cena,
filtr dpf cena, dpf usuwanie, dpf wypalanie, filtr dpf czyszczenie, dpf wikipedia, zapchany filtr dpf objawy, filtr cząstek stałych dpf cena

Lepiej kupić diesel'a z filtrem dpf czy bez filtra dpf?

Większość osób zapewne wychodzi z założenia że lepiej kupić diesel'a bez filtra dpf, ponieważ będzie mniej kłopotów - mniejsze koszta utrzymania. Pytanie, tylko skąd taki wnioski? Jeśli będzie my umiejętnie korzystać z naszego auta z filtrem dpf, koszta będą identyczne jak bez tego filtra. Jakie korzyści ma diesel z filtrem dpf? Po prostu mniej kopci, ponieważ większość sadzy zatrzymuje filtr. Wadą, takich samochód jest niewątpliwie mniejsza moc. Chociaż ograniczenie mocy nie zawsze jest odczuwalne, głównie w silnikach o mniejszej pojemności. Dlaczego moc jest mniejsza? Ponieważ dodatkowy filtr czyli dpf, blokuje nam bezproblemowe wypychanie/ wydmuchiwanie spalin przez układ wydechowy.
Dla przykładu: Lepiej przyspiesza samochód z katalizatorem (używanym) czy bez katalizatora? Odpowiedź jest prosta, prawda. Bez katalizatora. Analogicznie jest z filtrem dpf.

Samochody z wyciętym filtrem dpf?

Często na gęsto, ludzie wycinają swoje fabryczne filtry dpf. Czy to dobry pomysł? Uważam że nie. Konstrukcja samochodu z filtrem dpf została tak zaprojektowana, aby ten filtr filtrował zanieczyszczenia wytwarzane przez dany silnik. Wycięcie dpf'a na pewno zapewni nam dodatkową moc, ale także większe kopcenie. Jeśli objawy są nie widoczne od razu po wycięciu, proszę pojeździć tak parę tysięcy i zaczną się problemy. Problemy będą związane głównie z komputerem, który będzie dostawał błędne informacje... jak ktoś lubi niekończącą się zabawę w zapalanie i gaszenie "check engine" to ma to zagwarantowane. Oczywiście, niektórzy od razu po wycięciu przeprogramowują komputer, ale znowu jest bardzo mocna integracja w "mózg" silnika, które w większości przypadku nie kończą się dobrze.

Zapchany filtr dpf. Co robić?

Jeśli filtr dpf z czasem się nam zapcha, system automatycznie go będzie chciał przepalić - przepchać lub przedmuchać z wykorzystaniem wysokiej temperatury. Co sprzyja zapychaniu się filtra dpf? Jazda na krótkich odcinkach. Dlaczego? Silnik podczas krótkich odcinków nie osiąga optymalnej temperatury roboczej, filtr nie osiąga odpowiedniej temperatury potrzebnej do spalenia sadzy, która odkłada się na ściankach filtra i przez to z czasem dochodzi do jego zapychania.

Jak poradzić sobie z zapchanym filtrem, jak o niego dbać?

Jeśli ktoś nie jeździ dużo w dalekie trasy, tylko pokonuje krótkie odcinki, warto powiedzmy zawsze po każdym tankowaniu do pełna przepalić naszego diesel'a (filtr dpf) na autostradzie. Oczywiście, pewnie będzie ciągnęła się za nami chmura sadzy, ale jest ona wynikiem nagromadzonej sadzy. Z czasem powinna być ona mniej widoczna... Jednak proszę mieć na uwadze, iż bardzo ciężko jest przeczyścić, przepchać filtr dpf ręcznie, a jeszcze trudniej samemu silnikowi. Dlatego tak ważne jest, aby czasami naszego diesel'a konkretniej przepalić.

Czy przepalanie diesel'a tyczy się też silników bez filtra dpf?

Jeśli chodzi o naprawdę stare konstrukcje - diesel'e wolno ssące, to tym silnikom już nic nie pomoże. One kopciły jak były nowe, i będę kopcić zawsze. Kiedyś była inna norma spalin, która na to pozwalała, i tak też te silniki do tej normy mogły sobie kopcić bez opamiętania.
Dlaczego diesel w ogóle kopci?
Kocenie diesela, jest niczym innym jak nie spalonym olejem napędowym połączonym z olejem silnikowym. Jeśli nasz silnik diesel'a ma spory przebieg i właściciel nie dba o stan techniczny silnika, zaczyna się tak dziać. Problem z czasem się pogłębia... Wrasta spalanie oleju silnikowego, leją/zawieszają wtryski, spada ciśnienie, problemy z odpalaniem itp. itd.

Czy silniki benzynowe także wymagają przepalania?

Oczywiście, że tak. Jak w każdym silniku, także i w tym zbiera się sadza - nie w takich astronomicznych ilościach jak w dieselu, ale także się zbiera. Silniki benzynowe stworzone są do jazdy z wyższymi prędkościami obrotowymi, ale ludzie często jeżdżą nimi jak diesel'ami - 2.000rpm i zmiana biegu, a później dziwią się że ich samochód nie ma mocy, nie wkręca się w obroty? Powód... podobnie jak w dieselach - lejące wtryskiwacze/ zawieszone wtryskiwacze, wzrost spalania oleju, okopcona końcówka rury wydechowej, zanieczyszczona przepustnica itp. itd.

Diesel z filtrem czątek stałych - jaki olej będzie odpowiedni?

Jeśli używamy złego oleju, prędzej czy później nasz filtr ulegnie uszkodzeniu. Aby dobrać optymalny olej do naszego diesel z dpf, najlepiej udać się na stronę wybranego producenta oleju i tam poszukać zakładki "dobierz olej" lub prościej wpisać w przeglądarkę np. "Valvoline dobierz olej" i od razu wyskoczy nam odpowiednia zakładka.
Większość filtrów niestety bardzo szybko potrafi się zapchać, ponieważ auto z dpf jest użytkowane w niewłasciwy sposób (nie będę powtarzał tego co pisałem powyżej). Aby ten proces w dość dużym stopniu zahamować należy stosować możliwie jak najczystsze oleje silnikowe, z możliwie najnowyszymi normami. Najważniejsze jednak, aby zapamiętać jedną podstawą zasadę, wybierać oleje low SAPS - z niszą zawartości siarki, fosforu, popiołów siarczanowych. Zwykle taka informacja jest dostępna na opakowaniu - ponieważ zwykle każdy producent szczyci się tym, że jest to olej z niską zawartością zanieczyszczeń. 
Często producenci olejów, podają informacje że wystarczy że zastosowujemy oleje mid SAPS - ze średnią zawartością zanieczyszczeń (popiołów). Jednak jeśli zastosujemy oleje low SAPS nasz filtr dpf będzie bardziej wdzięczny. Zwykle oleje low SAPS posiadają najwyższą lub jedną z najwyższych klas jakościowych oleju.

Kiedy olej można nazwać olejem low SAPS, a kiedy full SAPS?

low SAPS - zawartość popiołu siarczanego <=0,5%, fosforu 0,05%, siarki <=0,2%
mid SAPS - zawartość popiołu siarczanego <=0,8%, fosforu 0,07-0,09%, siarki <=0,3%
full SAPS - zawartość popiołu siarczanego - brak limitów, fosforu - brak limitów, siarki - brak limitów

Nawet najczystsze oleje nic nie pomogą, jeśli stan techniczny silnika będzie niewłaściwy...

Pytania, można zadawać w komentarzach, odpowiem na wszystkie w wolnym czasie.
Piotr Tester





Comments

Post a Comment