Płukanie silnika - czy ma to sens? Engine flushing - does it make sense?


Czy warto płukać silnik płukanką? Czy płukanka nie rozszczelni silnika? Po co płukać silnik?

Na rynku jest bardzo duży wybór jeśli chodzi o płukanki. Od najtańszych za 8zł po sporo droższe do 100zł. Czym się różnią? Składem. Większość producentów podaję skład, ale z tego co czytałem na opakowaniach nie wypisuje wszystkich użytych dodatków. Wiadomo, każda firma ma swoje sekretne "ekstra" dodatki.

płukanki, płukanie silnika, płukanka, rozszczelnie silnika, enigne flush, engine rinse, Motorspülung, ополаскивание двигателя, rinçage du moteur, motorspoeling, piotr tester
płukanki, płukanie silnika, płukanka, rozszczelnie silnika, enigne flush, engine rinse, Motorspülung, ополаскивание двигателя, rinçage du moteur, motorspoeling, 

Is it worthwhile to rinse the engine with a rinse? Will the rinse not unseal the engine? Why flush the engine?

There is a lot of choice on the market when it comes to flushing. From the cheapest one for 8 PLN to the most expensive one for 100 PLN. How do they differ? The composition. Most manufacturers give the composition, but from what I read on the packaging does not write all the used additives. It is known that every company has its own secret "extra" additives.


Czy warto płukać silnik?
Zawsze powtarzam że "płukanka jest zawsze mile widziana". Zwykle ludzie wybierają płukanki z przedziału cenowego 20-30zł - taka płukanka nie ma prawa uszkodzić naszego silnika. Wszystkie płukanki są testowane (nie przeze mnie) i posiadają atesty potwierdzające, które pozwalają na ich stosowanie. Wątpię aby duże koncerny olejowe sprzedawały coś co nie zostało przez nich sprawdzone - za dużo mają do stracenia.

Is it worthwhile to rinse the engine?

I always say that "a rinse is always welcome". Usually people choose a rinse from the price range of 20-30 PLN - such a rinse cannot damage our engine. All rinses are tested (not by me) and have confirmation certificates that allow their use. I doubt that large oil companies sell something that has not been checked by them - they have too much to lose.


Kiedy warto zastosować płukankę?
Płukankę użyjmy, zawsze gdy chcemy zmienić olej - z brudniejszego na czystszy. A co to znaczy brudniejszy olej? Im olej ma więcej bazy mineralnej, tym więcej zostawia zanieczyszczeń wewnątrz silnika. To też nie jest tak, że raz wlejemy olej mineralny i nasz silnik będzie już cały zanieczyszczony. Proces osadzania się zanieczyszczeń jest długo trwały, jednak jest on przyspieszony na olejach mineralnych.
Zapewne nie jedna osoba, zaraz wyskoczy z tekstem: "Ja leje olej mineralny od 15lat i nic się nie dzieje". Ja zawsze odpowiadam: "Do czasu".
Są oczywiście silniki które są olejo-odporne, zwykle starsze - luźno pasowane, ale są też silniki nowsze które mogą się zatrzeć po pierwszym odpaleniu na mineralnym, ponieważ np. pompa nie pociągnie tak grubego filmu olejowego.
Czy olej półsyntetyczny jest olejem czystym? Nie. W jego skład zazwyczaj wchodzi aż 70% bazy mineralnej i 30% bazy "syntetycznej" lub HC.
Kiedy jeszcze warto przepłukać silnik?
Jeśli zastosowaliśmy dodatek do oleju, a w kolejnej wymianie chce zastosować inny, warto zastosować płukankę. Jeśli nasz silnik nigdy nie widział dodatku do oleju, wtedy także zastosowanie płukanki, przygotuje nasz silnik do dobrego "przyjęcia się" dodatku.

When is it worthwhile to use a rinse?

Use a rinse whenever you want to change oil - from dirty to cleaner. What does dirty oil mean? The more mineral base the oil has, the more dirt it leaves inside the engine. It is also not the case that once you pour in mineral oil and your engine is polluted. The process of deposition of impurities is long lasting, however, it is accelerated on mineral oils.
Probably more than one person will jump out with the text: "I have been pouring mineral oil for 15 years and nothing is happening. I always say: "Until then".
Of course, there are engines that are oil-resistant, usually older - loosely fitted, but there are also newer engines that can fade after the first start on a mineral, because e.g. a pump will not pull such a thick oil film.
Is semisynthetic oil pure oil? No. It usually consists of as much as 70% mineral base and 30% "synthetic" or HC base.
When is it still worth rinsing the engine?
If you have used an oil additive and want to use a different one in the next exchange, it is worth to use a rinse. If your engine has never seen an oil additive, then using a rinse will prepare your engine for a good "acceptance" of the additive.


Czy płukanka może zniszczyć silnik?
Tak, ale są znikome przypadki i wynikają zazwyczaj na życzenie właściciela. Jak to rozumieć? Właściciel stosując płukankę, nie stosuję się do instrukcji obsługi np. przeciągając czas w którym płukanka krąży w silniku.
Kolejny przykład, gdy wiemy że poprzedni właściciel lał całe życie olej mineralny lub mocno przeciągał czas wymian oleju, i gdy zastosujemy płukankę w takim silniku, możemy doprowadzić do zatkania się smoka pompy lub kanalików olejowych rozpuszczonymi drobinkami stałego osadu z naszego silnika.
Co w takim razie zrobić jeśli staliśmy się właścicielem auta po oleju mineralnym lub takiego w którym nie wymieniano oleju? Osobiście bym takiego auta nie kupił, ale jeśli już staliśmy się właścicielami... na początek wlać olej półsyntetyczny. Zrobić z 1000km. Jeśli silnik nie będzie wydawał żadnych niepokojących odgłosów, zastosować płukankę i zmienić olej na syntetyczny.
Kupując auto nie wiadomego pochodzenia z nie wiadomo jaką "historią olejową", trzeba być przygotowanym na wszystko. Powtarzam, odradzam zakup takiego auta.
Kupujesz drogie auto, chcesz mieć pewność że silnik jest czysty?
Zainwestuj 200-300zł więcej i zdejmij pokrywę zaworów. To wystarczy aby sprawdzić stan czystości. Jeśli na górze będzie czysto, dół też będzie czysty.

Can a rinse destroy the engine?

Yes, but there are very few cases and they usually result at the owner's request. How to understand this? When using the rinse, the owner does not follow the operating instructions, e.g. by prolonging the time during which the rinse circulates in the engine.
Another example, when we know that the previous owner poured mineral oil all his life or dragged the time of oil change, and when we use a rinse in such an engine, we can lead to clogging of the dragon pump or oil ducts with dissolved particles of solid sediment from our engine.
What should I do if I have become the owner of a car with mineral oil or oil that has not been replaced? Personally, I would not buy such a car, but if we have already become the owners.... to start with, pour semisynthetic oil. Make it 1000km. If the engine does not make any disturbing noises, use a rinse and change to synthetic oil.
When you buy a car of unknown origin with unknown "oil history", you have to be prepared for everything. I condemn, I advise against buying such a car.
You buy an expensive car, you want to be sure that the engine is clean?
Invest 200-300 PLN more and take off the valve cover. This is enough to check the cleanliness. If the top is clean, the bottom will be clean too.


Czy jedna płukanka sprawi że silnik będzie czysty?
To zależy, na jakim oleju jest silnik użytkowany. Oleje syntetyczne teoretycznie powinny zostawiać najmniej zanieczyszczeń... ale niestety nikt tak na prawdę nie wie (bez testów) ile dany olej zostawia zanieczyszczeń. Jeśli silnik długo był użytkowany na "słabym" oleju, jedno płukanie to stanowczo za mało. Idąc dalej, czasami nawet najsilniejsza płukanka w skrajnych przypadkach nie pomoże - tylko rozebranie silnika i jego oczyszczenie.
Kiedy nie warto stosować płukanki?
Jeśli używamy oleju syntetycznego lub HC - nie pół syntetycznego - i regularnie wymieniamy olej, a sam olej w dniu wymiany jest dalej koloru słomkowego - wtedy płukanka nie jest konieczna.

Will one rinse make the engine clean?

It depends on which oil the engine is used for. Synthetic oils should theoretically leave the least impurities... but unfortunately nobody really knows (without tests) how much oil leaves impurities. If the engine has been used with "weak" oil for a long time, one flush is definitely not enough. Going further, sometimes even the strongest flush in extreme cases will not help - only disassembly of the engine and its cleaning.
When isn't it worth using a rinse?
If you use synthetic oil or HC - not half synthetic - and you change the oil regularly and the oil itself is still straw-coloured on the day of the change - then you do not need a rinse.


Czy płukanki rozszczelniają silnik?
To mit, najczęściej powielany przez "starszych" mechaników - mechaników, którzy twierdzą że jak silnik ma 120tyś. trzeba przejść na półsyntetyk, a jak ma 200tyś. to przejść na mineralny - BZDURA. Obecne silniki kręcą 500tyś. na syntetyku bez najmniejszego problemu - nie mam tu na myśli kosiarek o poj. 1.0 i zbliżonych pojemności.
Ludzie często mylą rozszczelnie silnika, z wyciekiem i płaczą: "Bo przed płukanką nie było tego wycieku". Nie potrzebnie, płukałem silnik, mogłem od razu lać syntetyk bez płukania.
Należy sobie zdać sprawę że olej syntetyczny ma też dużo substancji myjących, które działają podobnie jak płukanka, ale posiadają tylko kilkuprocentową moc płukanki. Pozostawienie zanieczyszczeń w silniku i zalanie go syntetykiem, przyniesie identyczny efekt co zastosowanie płukanki, ale efekt rozpuszczania nagaru będzie trwał nawet kilka lat.

Do the rinses unseal the engine?

This is a myth, most often replicated by "older" mechanics - mechanics who claim that if an engine has 120,000 it is necessary to switch to a semi-synthetic and if it has 200,000 it is to switch to a mineral one - BZDURA. The current engine turns 500,000 on the synthesizer without any problem - I don't mean mowers with a capacity of 1.0 and similar capacities.
People often confuse a leaking engine with a leak and cry: "Because there was no leak before the rinse. No need, I was rinsing the engine, I could immediately pour the synthetics without rinsing.
You should be aware that synthetic oil also has a lot of washing substances, which work similarly to a rinse, but have only a few percent of the power of a rinse. Leaving impurities in the engine and flooding it with synthetic will have the same effect as using a rinse, but the effect of dissolving carbon deposits will last even several years.


Czy płukać silnik ropą?
Osobiście nigdy takiej metody nie stosowałem. Jeśli już ktoś ma taki zamiar, pod żadnym pozorem nie spuszczać oleju i nie zalewać silnika samą czystą ropą! Ropa jest również olejem, z tą różnicą że bardzo szybko traci swoje właściwości techniczne.
Jeśli nie boisz się o swój silnik i szkoda Ci 20zł na płukankę, to możesz dodać ropy do oleju - powiedzmy 300ml (uprzednio spuszczają nadmiar oleju) i pozostawić tak silnik na biegu jałowym (bez dotykania pedału gazu) przez 3-5min. jednocześnie wsłuchując się w pracę silnika. Natychmiast wyłączyć silnik, jeśli usłyszymy niepokojące odgłosy.

Podsumowując:
Jeśli nas stać, i jesteśmy z tych którzy są przewrażliwieni na punkcie swoich czterech kółek, warto stosować płukankę.

Should I rinse the engine with oil?

Personally, I have never used such a method. If anyone is already going to do so, under no circumstances should they drain the oil or flood the engine with clean oil alone! Oil is also oil, except that it loses its technical properties very quickly.
If you are not afraid for your engine and you are not afraid to lose 20 PLN for a rinse, you can add oil to the oil - let's say 300ml (they drain the excess oil beforehand) and leave the engine idling (without touching the accelerator pedal) for 3-5 minutes, while listening to the engine. Switch off the engine immediately if you hear disturbing noises.
To sum up:
If you can afford it, and you're one of those who are sensitive to your four wheels, it's a good idea to use a rinse.







Comments

  1. Witam. A gdyby zamiast płukanki użyć 0,5 l nafty? Takiej zwykłej oświetleniowej. Czy efekt byłby podobny czy raczej mogłoby to zaszkodzić?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jeszcze nie testowałem nafty jako płukanki, ale skoro można używać ropy (w granicach rozsądku) to zapewne można i użyć nafty (także w granicach rozsądku). Chcę Pan użyć 500ml ale do jakiej pojemności? Jeśli pojemność silnika jest do 2 litrów, proszę użyć max 200ml! Nie wiem jak silnie sama nafta zwiększa tarcie, natomiast ropa także zwiększa tarcie ale nie aż tak silnie jak większość osób uważała: https://www.youtube.com/watch?v=XS6pMyDtUiM

      Delete
    2. Profesor Chris zrobił taki test do zatarcia silnika.

      Delete
  2. Witam . Już po "ptokach" poszło 0,5l nafty do 5 l oleju. Silnik 1.9 tdi. Pracował około 15 minut na wolnych obrotach. Myślę że w takim stosunku ilości oleju do nafty nic nie powinno się wydarzyć bo płukanki też są po 0,5 l tyle że mogą mieć jakieś dodatki smarne. Czas pokaże co z tego wyszło :-)

    ReplyDelete
  3. W końcu wiem, jak dbać o moje auto! A czy regularne płukanie silnika zwiększa jego wartość rynkową?

    ReplyDelete
    Replies
    1. a wez to komus udowodnij, ze plukales silnik i zmieniales olej co 10k
      kazdy tak pisze a prawda jest jedna
      stare auta klepia minimum 20k, a nowe tyle ile producenty kaze

      Delete

Post a Comment