Który olej wybrać? 5W40 czy 10W40? A może 15W40? - Which oil to choose? 5W40 or 10W40? Or maybe 15W40?

 

Który olej wybrać? 5W40 czy 10W40? A może 15W40?

O tym wszystkim dowiesz się z artykułu poniżej.

Czym się różnią między sobą te oleje 5W40, 10W40 i 15W40.

Olej 5W40 jest olejem syntetycznym - posiada w sobie 80-90% bazy syntetycznej - teoretycznie, bo każdy producent podaje inne dane. Olej 10W40 jest olejem półsyntetycznym - posiada w sobie aż 60-70% bazy mineralnej i jedynie 30-20% bazy syntetycznej. Olej 15W40 jest olejem mineralnym - posiada w sobie samą bazę mineralną. Każdy z tych olejów posiada w sobie także dodatki uszlachetniające - sam baza to nie wszystko. Oleje mogą także posiadać dużo bazy HC, która często zaliczana jest do bazy "prawie" syntetycznej. Podane dane procentowe są tylko teoretyczne!

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Which oil to choose? 5W40 or 10W40? Or maybe 15W40?

You will find out all about it in the article below.

What is the difference between these 5W40, 10W40 and 15W40 oils.

5W40 is a synthetic oil - it has an 80-90% synthetic base - in theory, because each manufacturer gives different data. 10W40 is a semi-synthetic oil - it has as much as 60-70% mineral base and only 30-20% synthetic base. 15W40 oil is a mineral oil - it has a mineral base in itself. Each of these oils also has enriching additives in itself - the base itself is not everything. Oils can also have a lot of HC base, which is often included in the "almost" synthetic base. The given percentage data are only theoretical!

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Który olej wybrać? 5W40 czy 10W40? A może 15W40? - Which oil to choose? 5W40 or 10W40? Or maybe 15W40?


Jak duże różnicą są pomiędzy tymi olejami przedstawia tabela. Wszystkie najważniejsze parametry są na korzyść oleju syntetycznej 5W40. Najsłabsze parametry ma olej 15W40.

Co dokładnie oznaczają dane z tabeli?

Weźmy pod lupę lepkości kinematyczne w 40°C i 100°C. Im wyższa wartość tym olej jest bardziej lepki, a tym samym stawia większy opór. Więc który olej wybrać w okresie zimowym? Ten który ma najniższy wskaźnik lepkości kinematycznej w 40°C. Jeśli przy 40°C są aż takie różnice, pomyślcie sobie jakie różnice będą poniżej tej temperatury? Proszę zauważyć że lepkość kinematyczna w 100°C dla każdego z 3 olejów jest niemal identyczna. Dlaczego? Ponieważ za "W" stoi "40" czyli taka sama wartość. Są delikatne różnice, ale są mało istotne. "40" za "W" mówi nam o lepkości w 100°C a te 3 olejem mają ją powiedzmy taką samą.

Silnik spala olej, który olej wybrać?

Zdecydować 5W40. Nie ma sensu wybierać 10W40 czy 15W40, ponieważ olej jest spalany głównie przez silnik po rozgrzaniu, a te 3 oleje mają taką samą wartość czyli "40" za "W". Co z tego że oleje 10W40 i 15W40 na pierwszy rzut oka wydają się gęstsze, ale to tylko do momentu kiedy silnik się rozgrzeje - później różnica przestaje mieć znaczenie.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

The table shows how big the difference between these oils is. All the most important parameters are in favour of 5W40 synthetic oil. The weakest parameters are 15W40 oil.

What exactly does the table mean?

Take the kinematic viscosities at 40°C and 100°C under the magnifying glass. The higher the value, the more viscous the oil is and therefore more resistant. So which oil to choose in winter? The one with the lowest kinematic viscosity index at 40°C. If there are such differences at 40°C, what differences will be below this temperature? Please note that the kinematic viscosity at 100°C for each of the 3 oils is almost identical. Why? Because the "W" behind the "40" is the same value. There are slight differences, but they are not significant. "40 for a W tells us about viscosity at 100°C and these 3 oils have, say, the same viscosity.

The engine burns the oil that you choose?

Definitely 5W40. There is no point in choosing 10W40 or 15W40 because the oil is mainly burned by the engine after heating up and these 3 oils have the same value or "40" for "W". So what if the 10W40 and 15W40 oils seem denser at first glance, but this is only until the engine heats up - then the difference is no longer relevant.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Który olej wybrać do krajów z wysoką temperaturą?

Zdecydowanie 5W40. Znowu, to samo, każdy ma taką samą lepkość w 100°C więc nie ma sensu wybierać słaby jakościowo olej 10W40 czy 15W40. Dlaczego więc 5W40? Głównie ze względu na syntetyczną bazę, która jest bardziej odporna na wysokie temperatury i niż pozostałe bazy.

Silnik głośno pracuje, który olej wybrać?

Zdecydowanie 5W40. Jeśli silnik głośniej pracuje po rozgrzaniu, na każdym oleju będzie on pracował tak samo głośno ze względu na taką samą lepkość kinematyczną w 100°C. Jeśli silnik pracuje głośno podczas rozruchu, zdecydowanie należy wybrać olej 5W40, ponieważ ma najniższą lepkość kinematyczną. Niższa lepkość kinematyczną daje niższy opór, silnik ma lżej, więc mniej hałasuje.

Który olej wybrać na zimę?

Zdecydowanie 5W40. Ma najniższą lepkość kinematyczną, stąd też będzie dawał najszybsze optymalne smarowanie silnika w ujemnych temperaturach.

Co ile wymieniać każdy z olejów?

5W40 - interwał 10.000-12.000km. 10W40 - interwał 8.000-10.000km, 15W40 - interwał 5.000-8.000km (to są informacje uśrednione, które są zależne także od dokładnego składu oleju bazy jak i dodatków uszlachetniających)

Myślę, że już teraz wiecie że najwięcej korzyści przyniesie używanie oleju syntetycznego - w tym przypadku 5W40.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Which oil to choose for countries with high temperatures?

Definitely 5W40. Again, the same, everyone has the same viscosity at 100°C so there is no point in choosing poor quality 10W40 or 15W40 oil. So why 5W40? Mainly because of the synthetic base, which is more resistant to high temperatures and than other bases.

The engine is noisy, which oil to choose?

Definitely 5W40. If the engine runs louder when heated up, it will run the same loudly on each oil due to the same kinematic viscosity at 100°C. If the engine is noisy during start-up, you should definitely choose 5W40 oil because it has the lowest kinematic viscosity. The lower kinematic viscosity gives lower resistance, the engine is lighter, so it makes less noise.

Which oil to choose for winter?

Definitely 5W40. It has the lowest kinematic viscosity, so it will give the fastest optimal engine lubrication at negative temperatures.

What should I replace each oil with?

5W40 - 10.000-12.000km interval. 10W40 - 8,000-10,000km interval, 15W40 - 5,000-8,000km interval (this is averaged information, which also depends on the exact composition of base oil and additives).

I think you already know that the most benefits will come from using synthetic oil - in this case 5W40.


 

Comments

Post a Comment