Nie wiem jaki olej mam w silniku? Co robić? - I don't know what oil I have in my engine? What to do?

Kupiłeś nowy samochód i nie wiesz jaki olej masz w silniku? 

Nie przejmuj się. Najważniejsze sprawdzić jaki olej producent samochodu zaleca do tego silnika. 

jaki olej, Jak wybrać olej, Olej do nowego samochodu, nie wiem jaki olej w silniku, what oil, how to choose oil, oil for new car, I do not know what oil in the engine
jaki olej, Jak wybrać olej, Olej do nowego samochodu, nie wiem jaki olej w silniku, what oil, how to choose oil, oil for new car, I do not know what oil in the engine


Można to sprawdzić poprzez każdy konfigurator - dobierz olej lub dobór oleju - obojętnie jakiego producenta oleju wybierzemy. 

Gdy już wiemy że producent zaleca do naszego nowego silnika olej np. 5W30 A3/B4 C3, wtedy najlepiej zrobić płukanie silnika poprzez zastosowanie płukanki którą wlewamy bezpośrednio do oleju i dokonać wymiany oleju na 5W30 A3/B4 C3.

ENG: Have you bought a new car and don't know what oil to put in your engine? 

Do not worry. The most important thing is to check what oil the car manufacturer recommends for that engine. 

You can check it in any configurator - select oil or select oil - no matter which oil manufacturer you choose. 

When we know that the manufacturer recommends oil for our new engine e.g. 5W30 A3/B4 C3, then it is best to flush the engine by using a flushing agent which is poured directly into the oil and change the oil for 5W30 A3/B4 C3.

Jedna uwaga, po wymianie należy uważnie obserwować stan oleju na bagnecie. Na początku należy sprawdzać stan oleju nawet co kilometr (jeśli samochód kupiony z niepewnego źródła lub od właściciela który o auto nie dbał lub przeciągał interwały). Jeśli nie będzie ubytków, należy dalej sprawdzać stan poziomu oleju na bagnecie, tylko po np. każdych pokonanych 100 km. Jeśli dalej stan oleju nie będzie się zmieniał, kolejna kontrole co 1000km.


Co jeśli zaraz po wymianie oleju na zalecany przez producenta silnik zaczyna spalać olej? 

Są widoczne ubytki oleju na bagnecie. Po pierwsze należy sprawdzić czy olej nie przedostaje się do płynu chłodniczego i na odwrót, ponieważ ubytki oleju są powodem do niepokoju, to także i wzrost poziomu oleju na bagnecie też jest powodem do niepokoju - ten drugi przypadek jest bardzo sporadyczny ale może wystąpić. Dzisiaj jednak załóżmy że mamy ubytki oleju na bagnecie widoczne po zastosowaniu oleju 5W30 A3/B4 C3 i po 1000km mamy ubytek powiedzmy 100ml. Taki ubytek jest już powodem do niepokoju. 

Jeszcze jedna informacja, niektóre silniki mają fabrycznie zaprogramowane minimalne spalanie oleju i nie należy traktować tego jako czegoś złego. Często też mówi się że "silnik nie spala ani grama oleju". To tylko powierzchowne określenie, ponieważ każdy silnik spala olej, jednak te spalanie może być tak minimalne lub nawet sama odparowalność (NOACK) tak znikome, że często używa się tego określenia.

Jeśli po zastosowaniu oleju zalecanego przez producenta, który jest najlepszym olejem i najlepszym wyborem dla danego silnika, silnik spala olej, należy zmienić zalecany olej na inny o wyższej lepkości. Zmiany należy dokonywać jak najmniejszymi krokami. np. olej 5W30 A3/B4 C3 należy zamienić na olej 0W40 A3/B4 C3 lub 5W40 A3/B4 C3. Nie stosować polecam stosowania oleju półsyntetycznego 10W40 A3/B4 C3.


ENG: What if right after changing the oil to the manufacturer's recommended oil, the engine starts burning oil? 

There are visible oil losses on the dipstick. First of all, one should check if oil does not get into the coolant and vice versa, because oil losses are a cause for concern, then also an increase in the oil level on the dipstick is a cause for concern - the latter case is very rare but can occur. But today let's assume that we have a loss of oil on the dipstick after using 5W30 A3/B4 C3 oil and after 1000 km we have a loss of say 100ml. Such a loss is already a cause for concern. 

Some engines are programmed with minimum oil consumption and this should not be considered a bad thing. It is also often said that "the engine does not burn a gram of oil". This is only a superficial statement, because every engine burns oil, but this burn can be so minimal or even the NOACK itself so negligible that this term is often used.

If, after using the manufacturer's recommended oil, which is the best oil and the best choice for the engine, the engine burns oil, change the recommended oil to another oil of higher viscosity. Make the change as small as possible. e.g. change 5W30 A3/B4 C3 oil for 0W40 A3/B4 C3 or 5W40 A3/B4 C3 oil. I do not recommend the use of semi-synthetic oil 10W40 A3/B4 C3.


Dlaczego należy postępować w ten a nie inny sposób?

Im olej ma wyższą lepkość tym większy stawia opór silnikowy. W silnikach diesla nie będzie to aż tak widoczne, ale już w silnikach małolitrażowych benzynowych, już będzie to widoczne. Chodzi o to aby jak najwięcej mocy silnik przekazywał na pozostałe podzespoły, a nie tracił "siłę" na wytrącanie jej już w samym silniku. Jeśli ktoś nie wierzy w to co piszę, proszę zauważyć co się dzieje w silnikach małolitrażowych benzynowych po włączeniu klimatyzacji - silnikowi spadają obroty, bo ma ciężej. Spalanie wzrasta, silnik ma mniej mocy.

ENG: Why should I do it this way?

The higher the viscosity of the oil, the greater the engine resistance. In diesel engines this will not be so visible, but in small petrol engines it will be visible. The point is to transfer as much power as possible to other engine components, and not to lose "power" to precipitate it in the engine itself. If someone doesn't believe in what I write, please notice what happens in small-litre petrol engines after switching on the air conditioning - the engine revs drop, because it has to work harder. The fuel consumption goes up, the engine has less power.




Comments