0W40 i 0W50 - dlaczego są takie słabe? 0W40 and 0W50 - why are these so weak?

0W40 i 0W50 - dlaczego są takie słabe? 0W40 and 0W50 - why are these so weak?

Nie wiem czy ktoś to zauważył, ale oleje 0W40 czy bardzo rzadko spotykany 0W50 są droższe niż typowe oleje typu 5W40 czy 5W50. O co tu chodzi? Dlaczego tak jest?
Po drugie, oleje 0W40 i 0W50 wypadają w moim testach niezbyt korzystnie w porównaniu do 5W40 i 5W50. Dlaczego? Ten post powinien rozwiać wszelkie wątpliwości...

I don't know if anyone has noticed, but 0W40 or very rare 0W50 oils are more expensive than typical 5W40 or 5W50 oils. What is the issue here? Why is this so?
Secondly, 0W40 and 0W50 oils do not compare very well with 5W40 and 5W50 in my tests. Why? This post should clear up any doubts....


0W40, 0W50, sae0W40, sae0W50, 0W40 vs 0W50, piotr tester
0W40, 0W50, sae0W40, sae0W50, 0W40 vs 0W50, piotr tester


Załóżmy że podstawowy olej syntetyczny to SAE 5W30 - baza. Czyli olej od którego wszystko się zaczyna. Taka baza ma najlepsze wartości jeśli chodzi odporność silnika na zimno i po rozgrzaniu. I teraz, chcąc uzyskać olej np. 5W40 należy naszą bazę (5W30) zmodyfikować czyli dodać do niej takie dodatki uszlachetniające które zwiększą lepkość oleju z W30 na W40. To oznacza że należy rozciągnąć tak nasze W30 aby powstało W40. Takie rozciąganie można porównać do metalowego pręta, który po rozgrzaniu można rozciągnąć aby był dłuższy ale po rozciągnięciu ten kawałek metalu stanie słaby - będzie bardziej podany powiedzmy na wyginanie, uginanie itd. 

Let's assume that the basic synthetic oil is SAE 5W30 - base. That is, the oil from which everything begins. This base has the best values in terms of engine resistance when cold and after warming up. And now, in order to obtain e.g. 5W40 oil our base (5W30) needs to be modified, i.e. additives that will increase the oil viscosity from W30 to W40 should be added to it. This means that our W30 should be stretched in order to obtain W40. Such stretching can be compared to a metal rod which when heated can be stretched to make it longer, but after stretching this piece of metal will become weak - it will be more susceptible to, say, bending, etc. 

I to samo dzieje się z olejem czyli olej sae5W30 rozciągnięty do sae5W40 teoretycznie na papierze powinien zachować swoje właściwości jeśli chodzi o właściwości na zimno, ponieważ i 5W30 i 5W40 ma z przodu "5W". Ale tak w rzeczywistości nie jest, i przez to 5W-30 na zimno ma lepsze właściwości, niż 5W-40.
Idąc dalej tym tokiem myślenia, olej 5W30 po rozciągnięciu do 5W40 będzie lub powinien też mieć słabsze właściwości na gorąco, ponieważ mamy "W30" i teoretycznie lepszy "W40" gdzie 40 informuje nas o tym że olej ma wyższą lepkość kinematyczną w wysokich temperaturach i jest odporny na wyższe temperatury. Odpowiedź brzmi - nie do końca tak jest, mimo iż na papierze "W40" wygląda lepiej. Do pewnych temperatur (mam tu na myśli temperatury do ok. 100°C) olej "W30" będzie miał lepsze właściwości, a dopiero od na prawdę wyższych temperatur, gdzie zakres pracy W30 się prawie kończy, W40 będzie okazywał się lepszym wyborem, ze względu na dodatki do oleju, dzięki którym olej W40 ma wyższą stabilność termiczną.

And the same happens with oil, i.e. oil sae5W30 stretched to sae5W40 theoretically on paper should retain its properties in terms of cold properties, because both 5W3 0 and 5W40 have "5W" on the front. But this is not the case, and thus 5W-30 has better properties in the cold than 5W-40.
Taking this line of thinking further, a 5W30 oil when stretched to a 5W40 will or should also have poorer hot properties, because we have a "W30" and a theoretically better "W40" where the 40 tells us that the oil has a higher kinematic viscosity at high temperatures and can withstand higher temperatures. The answer is - it is not quite so, even though on paper "W40" looks better. Up to certain temperatures (I'm talking about temperatures up to about 100°C) the "W30" oil will have better properties, and only from really high temperatures, where the working range of the W30 almost ends, will the "W40" prove to be a better choice due to oil additives that make the W40 oil more thermally stable.

Jeśli takie zamiany zachodzą po rozciągnięciu bazy 5W30 na 5W40, to aż strach pomyśleć co się dzieje po rozciągnięciu SAE5W30 do powiedzmy SAE5W50 a jeszcze większe zmiany zachodzą po rozciągnięciu SAE5W30 do aż SAE0W50. Czyli nasz bazowy kawałek metalu 5W30 można rozciągnąć i da się rozciągnąć nawet do 0W60 i będzie on dalej wyrobem metalowym, ale jego odporność drastycznie spadnie. 
Aby zapobiec klęsce, do rozciąganych olejów dodawane są dodatki do oleju, które jak pokazują moje testy nie zawsze zwiększają ochronę oleju przez zużyciem metalowej próbki. Do tego koszt takich dodatków jest bardzo wysoki, stąd też cena olejów rozciągniętych 0W40 czy 0W50 jest zazwyczaj bardzo wysoka.
W takim razie czy oleje 0W40 i 0W50 mają jakiekolwiek plusy? 
Tak, bardzo wysokie indeksy lepkości. 

If such changes occur after stretching a 5W30 base to a 5W40, then I dread to think what happens after stretching SAE5W30 to, say, SAE5W50, and even greater changes occur after stretching SAE5W30 to as much as SAE0W50. That is, our base piece of metal 5W30 can be stretched and can be stretched even to 0W60 and it will still be a metal product, but its resistance will drop dramatically. 
To prevent disaster, oil additives are added to stretched oils, which my tests show do not always increase the oil's protection against wear on the metal sample. On top of that, the cost of such additives is very high, hence the price of 0W40 or 0W50 stretched oils is usually very high.
In that case, do 0W40 and 0W50 oils have any advantages? 
Yes, very high viscosity indexes. 

Podsumowując, olej 5W50 jest olejem mniej rozciągniętym niż 0W50, a olej 5W40 jest olejem mniej rozciągniętym niż 0W40. 
Najważniejsze pytanie jakie należy sobie zadać, jakie SAE należy uznać za bazowe? Ja uznałem że jest to SAE5W30, ale nie mam tego nigdzie potwierdzonego, jednak moje testy wskazują na to że tak właśnie jest. 

In summary, a 5W50 oil is a less stretched oil than a 0W50, and a 5W40 oil is a less stretched oil than a 0W40. 
The most important question to ask yourself, what SAE should be considered base? I have considered it to be SAE5W30, but I don't have this confirmed anywhere, however my tests indicate that this is the case. 

Comments

  1. Dzień dobry. Jaki olej poleca Pan do Octavii 3 1.4 tsi 140 km, benzyna, auto z 2015 r., rok temu kupione i jako gratis zalano olej VW-0W30 504.00/507.00. Wcześniej na obowiązkowych przeglądach w aso (co 30 tys)poprzedni właściciel lał Shella life 0W30 504.00/507.00. Między obowiązkowymi przeglądami (co ok 15 tyś) 5W30 shell. A jaki Pan by polecił? Pozdrawiam

    ReplyDelete
  2. Dodam jeszcze, że octavia 3 140 km ma obecnie przejechane 85000 km. Czy do takich silników zaleca się jakieś dodatki do oleju? Pozdrawiam

    ReplyDelete
  3. Zmiana co 30 tys to zabójstwo..

    ReplyDelete
  4. Przykład Penrite Full Synthetic 5W-30 świetny olej i charakterystyka.

    ReplyDelete
  5. olej od mercedesa Amg 0w40 wypada całkiem całkiem, ale z tego co wyczttałem na rosyjkim oilclub to blizej mu do 0w30 niz prawdziwego 0w40

    ReplyDelete
  6. Bardzo optymalne są np Mobil 1 ESP X3 0W-40 lub Shell Helix Ultra Professional AV-L lub ECT 0W-30

    ReplyDelete
  7. 0W-30 rządzi, najlepiej na GTL PAO i estry.

    ReplyDelete

Post a Comment