Co ile wymieniać olej? To zależy
od oleju...
Oleje można podzielić na
syntetyki/HC, półsyntetyki i mineralne i każdy z nich ma inny interwał wymiany
ze względu na jakość użytych komponentów. Im olej jest lepsze komponenty, tym
może być dłużej pozostawać bez wymian.
1. Oleje syntetyczne lub HC - są to przeważnie 5W30, 5W40,
0W40 - wymieniamy co 10.000-12.000km (nawet jeśli na opakowaniu widnieje
informacja "wymiana co 30.000km)
2. Oleje półsyntetyczne - są to przeważnie 10W40, ale uwaga
to że na opakowaniu widnieje napis "10W40" to wcale nie oznacza że
olej jest w 100% olejem półsyntetycznym, gdyż taki "10W40" może być
też zakwalifikowany przez producenta jako olej syntetyczny. To czy olej nosi
dumne oznaczenie "syntetyk" czy "półsyntetyk" zależy od
składu oleju a także od kraju w którym dany olej został wyprodukowany. Oleje 10W40 - półsyntetyczne - wymieniamy co 7.000-10.000km
3. Oleje mineralne - są to przeważnie 15W40, ale tutaj
należy też uważać, bo panuje tu taka sama zasada jak w przypadku olejów 10W40.
Olej 15W40 może być także olejem syntetycznym. Oleje 15W40 - mineralne - wymieniamy co 5.000-7.000km.
EN: Every how much to change the oil? It depends on the oil...
Oils can be divided into synthetics/HC, semi-synthetics and mineral oils, and each has a different change interval due to the quality of the components used. The better the oil's components, the longer it can go without replacements.
1. synthetic or HC oils - these are mostly 5W30, 5W40, 0W40 - we change every 10,000-12,000km (even if the package says "change every 30,000km)
2. semi-synthetic oils - these are usually 10W40, but note that the label "10W40" on the package does not mean that the oil is 100% semi-synthetic, because such "10W40" may also be classified by the manufacturer as a synthetic oil. Whether an oil bears the proud designation "synthetic" or "semi-synthetic" depends on the composition of the oil and also on the country in which the oil was produced. 10W40 oils - semi-synthetic - should be changed every 7,000-10,000km
3. mineral oils - these are mostly 15W40, but here you should also be careful, because the same rule applies here as for 10W40 oils. 15W40 oil can also be synthetic oil. We replace 15W40 oils - mineral - every 5,000-7,000km.
Poniżej rozwiążę kilka stereotypów, które są często błędnie
powielane.
Olej mineralny smaruje gorzej niż olej syntetyczny?
Błąd. Olej mineralny i olej syntetyczny dają takie same
smarowanie, jednak olej mineralny traci swoje właściwości smarne znacznie
szybciej niż syntetyczny. Dlatego też cena oleju syntetycznego jest zawsze
wyższa ze względu na wyższej klasy komponenty - skład.
W krajach "gorących" najlepszym olejem będzie olej
15W40?
Błąd. Po pierwsze, olej mineralny 15W40 bo przeważnie taki
jest używany przez większość osób sięgających po tę lepkość, jest olejem bardzo
mało odpornym na wysokie temperatury ze względu na swój słabej jakości skład.
Po drugie, to że na zewnątrz temp. sięga 30°C czy 10°C to nie ma znaczenia dla
oleju, bo w silniku olej ma temperaturę i tak na poziomie min. 90°C. Jeśli użytkuje ktoś auto
w krajach "gorących" lepiej zadbać o skuteczne chłodzenie, czyli o
wymianę płynu chłodniczego. Oczywiście, prawdą jest że olej też chłodni silnik,
natomiast stosowanie oleju mineralnego 15W40 wcale nie pomaga w odprowadzaniu
ciepła. Dodam więcej, ten olej działa wręcz odwrotnie, gdyż przez swój słaby
skład szybciej się degraduje i szybciej się wypala.
Więc jaki olej lać w krajach gorących? Zdecydowanie 5W40 lub
5W50. To że te oleje są rzadsze bo mają "5" przed "W" to
nic nie znaczy w tym przypadku, bo olej podczas upalnych dni nagrzewa się
bardzo szybko i ta "5" przed "W" szybko przestaje mieć
znacznie, a najważniejsza staje się wartość za "W" czyli albo
"40" albo "50".
Pamiętajmy o tym że jeśli zrobiliśmy już "wszystko"
czyli zadbaliśmy o skuteczne chłodzenie silnika i dobry syntetyczny olej,
temperatura naszego silnika lub temperatura oleju jest dalej wysoka, warto
rozważyć dodanie dodatku do oleju - redukującego tarcie. Im niższe tarcie, tym
niższa temperatura pracy silnika.
EN: Below I will dispel some stereotypes that are often mistakenly reproduced.
Mineral oil lubricates worse than synthetic oil?
Wrong. Mineral oil and synthetic oil give the same lubrication, but mineral oil loses its lubricating properties much faster than synthetic oil. That's why the price of synthetic oil is always higher due to its higher grade components - composition.
In "hot" countries, the best oil will be 15W40 oil?
Wrong. First of all, mineral oil 15W40 because mostly such is used by most people who reach for this viscosity, is an oil that has very little resistance to high temperatures due to its poor quality composition.
Secondly, the fact that outside the temp reaches 30°C or 10°C is irrelevant to the oil, because in the engine the oil has a temperature of min. 90°C. If one uses a car in "hot" countries, it is better to take care of effective cooling, that is, to change the coolant. Of course, it is true that the oil also cools the engine, while the use of 15W40 mineral oil does not help at all in dissipating heat. I'll add more, this oil has the opposite effect, as by its poor composition it degrades faster and burns out faster.
So what oil to pour in hot countries? Definitely 5W40 or 5W50. The fact that these oils are rarer because they have a "5" before the "W" means nothing in this case, because oil during hot weather heats up very quickly and this "5" before the "W" quickly ceases to matter, and the most important is the value after the "W", which is either "40" or "50".
Keep in mind that if we have already done "everything", i.e. taken care of effective engine cooling and good synthetic oil, the temperature of our engine or oil temperature is still high, it is worth considering adding an additive to the oil - reducing friction. The lower the friction, the lower the engine operating temperature.
Jaki olej najlepszy do silnika vw 1.6 tdi scr 110 km (kod silnika: crkb) ? Teraz leje 8972 Liqui Moly Top Tec 4200 5w30. Jest coś lepszego?
ReplyDelete