Co ile wymiana oleju? / How often do I really need an oil change?


Oleje silnikowe, przekładniowe, wspomagania i inne coraz bardziej ewoluują. Zmienia się ich skład aby najskuteczniej obniżyć ich cenę. W sensie sprzedawać dany olej drożej, a produkować maksymalnie tanio. Z roku na rok, wchodzą nowe coraz to bardziej wyżyłowane normy ekologiczne, a producenci olejów robią wszystko aby dotrzymać kroku tym normom.
Zazwyczaj oprócz zmiany opakowania zmienia również jego zawartość czyli skład oleju. Najczęściej zmiany dotyczą droższych baz PAO na tańsze bazy HC, a także zmiany droższych dodatków na tańsze. Nikt nie potrafi sprawdzić, ile dany olej ma bazy PAO, ile HC i jakich dodatków. To co podaje producent na opakowaniu i w karcie technicznej to jedno, a to jaki olej jest na prawdę to drugie. Nie warto ślepo podążać tylko za informacją dostępną na etykiecie oleju.
To że na opakowaniu olej ma napisane że wytrzymuje do 30.000km, to wcale nie oznacza że olej należy wymieniać dopiero po 30.000km. To jak często należy dokonywać wymiany oleju to kwestia indywidualna, bo każdy użytkownik użytkuje swój samochód inaczej i w innych warunkach.
Ja polecam stosować się do pewnych zasadach związanych z wymianą oleju i dla jednych będą to zasady zbyt nadgorliwe, ale są one bezpieczne i wmyśl mojej zasady "lepiej zapobiegać niż leczyć".

EN: Engine, transmission, power steering and other oils are increasingly evolving. Their composition is being changed in order to reduce their price most effectively. In the sense of selling a given oil more expensively, and producing it as cheaply as possible. Year after year, new and more stringent environmental standards are coming in, and oil producers are doing everything to keep up with these standards.
Usually, in addition to changing the packaging, they also change the content, or composition, of the oil. Most often, the changes are from more expensive PAO bases to cheaper HC bases, and from more expensive additives to cheaper ones. No one can check how much PAO base, how much HC base and what additives a given oil has. What the manufacturer states on the package and in the technical data sheet is one thing, and what the oil is really like is another. It is not worth blindly following only the information available on the oil label.
Just because the oil says on the package that it lasts up to 30,000km, it does not at all mean that the oil should be changed only after 30,000km. How often you should change the oil is an individual issue, because each user uses his car differently and in different conditions.
I recommend following certain rules related to oil changes, and for some these rules will be too overzealous, but they are safe and in accordance with my principle "prevention is better than cure".

How often do I really need an oil change, Co ile wymiana oleju, wymiana oleju, jak często wymieniać olej, kiedy wymieniać olej
How often do I really need an oil change, Co ile wymiana oleju, wymiana oleju, jak często wymieniać olej, kiedy wymieniać olej

Co ile wymieniać olej? To zależy od oleju...

Oleje można podzielić na syntetyki/HC, półsyntetyki i mineralne i każdy z nich ma inny interwał wymiany ze względu na jakość użytych komponentów. Im olej jest lepsze komponenty, tym może być dłużej pozostawać bez wymian.

1. Oleje syntetyczne lub HC - są to przeważnie 5W30, 5W40, 0W40 - wymieniamy co 10.000-12.000km (nawet jeśli na opakowaniu widnieje informacja "wymiana co 30.000km)

2. Oleje półsyntetyczne - są to przeważnie 10W40, ale uwaga to że na opakowaniu widnieje napis "10W40" to wcale nie oznacza że olej jest w 100% olejem półsyntetycznym, gdyż taki "10W40" może być też zakwalifikowany przez producenta jako olej syntetyczny. To czy olej nosi dumne oznaczenie "syntetyk" czy "półsyntetyk" zależy od składu oleju a także od kraju w którym dany olej został wyprodukowany. Oleje 10W40 - półsyntetyczne - wymieniamy co 7.000-10.000km

3. Oleje mineralne - są to przeważnie 15W40, ale tutaj należy też uważać, bo panuje tu taka sama zasada jak w przypadku olejów 10W40. Olej 15W40 może być także olejem syntetycznym. Oleje 15W40 - mineralne - wymieniamy co 5.000-7.000km.

EN: Every how much to change the oil? It depends on the oil...

Oils can be divided into synthetics/HC, semi-synthetics and mineral oils, and each has a different change interval due to the quality of the components used. The better the oil's components, the longer it can go without replacements.

1. synthetic or HC oils - these are mostly 5W30, 5W40, 0W40 - we change every 10,000-12,000km (even if the package says "change every 30,000km)

2. semi-synthetic oils - these are usually 10W40, but note that the label "10W40" on the package does not mean that the oil is 100% semi-synthetic, because such "10W40" may also be classified by the manufacturer as a synthetic oil. Whether an oil bears the proud designation "synthetic" or "semi-synthetic" depends on the composition of the oil and also on the country in which the oil was produced. 10W40 oils - semi-synthetic - should be changed every 7,000-10,000km

3. mineral oils - these are mostly 15W40, but here you should also be careful, because the same rule applies here as for 10W40 oils. 15W40 oil can also be synthetic oil. We replace 15W40 oils - mineral - every 5,000-7,000km.

Poniżej rozwiążę kilka stereotypów, które są często błędnie powielane.
Olej mineralny smaruje gorzej niż olej syntetyczny?
Błąd. Olej mineralny i olej syntetyczny dają takie same smarowanie, jednak olej mineralny traci swoje właściwości smarne znacznie szybciej niż syntetyczny. Dlatego też cena oleju syntetycznego jest zawsze wyższa ze względu na wyższej klasy komponenty - skład.
W krajach "gorących" najlepszym olejem będzie olej 15W40?
Błąd. Po pierwsze, olej mineralny 15W40 bo przeważnie taki jest używany przez większość osób sięgających po tę lepkość, jest olejem bardzo mało odpornym na wysokie temperatury ze względu na swój słabej jakości skład.
Po drugie, to że na zewnątrz temp. sięga 30°C czy 10°C to nie ma znaczenia dla oleju, bo w silniku olej ma temperaturę i tak na poziomie min. 90°C. Jeśli użytkuje ktoś auto w krajach "gorących" lepiej zadbać o skuteczne chłodzenie, czyli o wymianę płynu chłodniczego. Oczywiście, prawdą jest że olej też chłodni silnik, natomiast stosowanie oleju mineralnego 15W40 wcale nie pomaga w odprowadzaniu ciepła. Dodam więcej, ten olej działa wręcz odwrotnie, gdyż przez swój słaby skład szybciej się degraduje i szybciej się wypala.
Więc jaki olej lać w krajach gorących? Zdecydowanie 5W40 lub 5W50. To że te oleje są rzadsze bo mają "5" przed "W" to nic nie znaczy w tym przypadku, bo olej podczas upalnych dni nagrzewa się bardzo szybko i ta "5" przed "W" szybko przestaje mieć znacznie, a najważniejsza staje się wartość za "W" czyli albo "40" albo "50".
Pamiętajmy o tym że jeśli zrobiliśmy już "wszystko" czyli zadbaliśmy o skuteczne chłodzenie silnika i dobry syntetyczny olej, temperatura naszego silnika lub temperatura oleju jest dalej wysoka, warto rozważyć dodanie dodatku do oleju - redukującego tarcie. Im niższe tarcie, tym niższa temperatura pracy silnika.

EN: Below I will dispel some stereotypes that are often mistakenly reproduced.
Mineral oil lubricates worse than synthetic oil?
Wrong. Mineral oil and synthetic oil give the same lubrication, but mineral oil loses its lubricating properties much faster than synthetic oil. That's why the price of synthetic oil is always higher due to its higher grade components - composition.
In "hot" countries, the best oil will be 15W40 oil?
Wrong. First of all, mineral oil 15W40 because mostly such is used by most people who reach for this viscosity, is an oil that has very little resistance to high temperatures due to its poor quality composition.
Secondly, the fact that outside the temp reaches 30°C or 10°C is irrelevant to the oil, because in the engine the oil has a temperature of min. 90°C. If one uses a car in "hot" countries, it is better to take care of effective cooling, that is, to change the coolant. Of course, it is true that the oil also cools the engine, while the use of 15W40 mineral oil does not help at all in dissipating heat. I'll add more, this oil has the opposite effect, as by its poor composition it degrades faster and burns out faster.
So what oil to pour in hot countries? Definitely 5W40 or 5W50. The fact that these oils are rarer because they have a "5" before the "W" means nothing in this case, because oil during hot weather heats up very quickly and this "5" before the "W" quickly ceases to matter, and the most important is the value after the "W", which is either "40" or "50".
Keep in mind that if we have already done "everything", i.e. taken care of effective engine cooling and good synthetic oil, the temperature of our engine or oil temperature is still high, it is worth considering adding an additive to the oil - reducing friction. The lower the friction, the lower the engine operating temperature.

Comments

  1. Jaki olej najlepszy do silnika vw 1.6 tdi scr 110 km (kod silnika: crkb) ? Teraz leje 8972 Liqui Moly Top Tec 4200 5w30. Jest coś lepszego?

    ReplyDelete

Post a Comment