JASO MA1 vs JASO MA2 - wyjaśnienie po ludzku / JASO MA1 vs JASO MA2 - explained in human terms

JASO MA1,JASO MA2,MA1 vs MA2,olej do mokrych sprzęgieł,piotr tester,Jaso MA2 explanation MA2 vs MA1  clarification,
JASO MA1, JASO MA2,MA1 vs MA2, olej do mokrych sprzęgieł, piotr tester, Jaso MA2 explanation MA2 vs MA1 clarification,


Norma MA2 jest nowszym przyjętym standardem w celu lepszej pracy motocykli wymagających oleju do mokrych sprzęgieł. Obydwie normy MA1 i MA2 oznaczają że olej można używać bezpiecznie w motocyklach wymagających olejów do mokrych sprzęgieł. Czym się te normy różnią?

Parametrami technicznymi.

JASO MA1

Dynamic Friction Characteristic Index (DFI)

≥1.45 and <1.8

Static Friction Characteristic Index (SFI)

≥1.15 and <1.7

Stop Time Index (STI)

≥1.55 and <1.9

 

JASO MA2

Dynamic Friction Characteristic Index (DFI)

≥1.8 and <2.5

Static Friction Characteristic Index (SFI)

≥1.7 and <2.5

Stop Time Index (STI)

≥1.9 and <2.5

Jak można łatwo odczytać z tabeli, MA2 ma wyższe indeksy pracy. Proszę sobie odjąć od wyższej wartości niższą wartość i obraz powinien nam się jeszcze bardziej wyklarować.

JASO MA1

Dynamic Friction Characteristic Index (DFI)

0,35

Static Friction Characteristic Index (SFI)

0,55

Stop Time Index (STI)

0,35

JASO MA2

Dynamic Friction Characteristic Index (DFI)

0,7

Static Friction Characteristic Index (SFI)

0,8

Stop Time Index (STI)

0,6

 

Wyraźnie widać że norma MA2 posiada niemal dwukrotnie wyższe indeksy. Tu gdzie Indeksy normy MA1 się kończą, tam normy MA2 dopiero się zaczynają. Co to jest indeks lepkości oleju?

W skrócie oznacza "plastyczność" oleju czyli od jakich minimalnych wartości do jakich maksymalnych wartości może pracować olej.

 

Jeżeli zastanawiasz się dalej czy wybrać olej MA1 czy MA2, to zdecydowanie powinieneś wybrać MA2.

Ale jeśli dalej masz wątpliwości, to czytaj dalej...

Na rynku najczęściej spotykanymi olejami silnikowymi (do samochodów) są oleje oznaczone A3/B3 i A3/B4. A3/B3 to starsza norma, zaś A3/B4 to nowsza norma. Dużo starszych aut posiada w książkach serwisowych informacje aby stosować olej A3/B3, ale większość osób nawet o tym nie wie (nie jest tego świadoma) i leje olej nowszy czyli A3/B4. Nie to żadnego negatywnego wpływu na pracę silnika. Dlaczego? Olej A3/B4 to udoskonala wersja A3/B3 z większą ilością dodatków do oleju, dzięki czemu silnik może pracować bezpiecznie dłużej na oleju. Tak samo należy odczytywać normę motocyklową MA2 - jako udoskonalony, poprawiony olej, z większą ilością dodatków, gwarantujący bezpieczniejszą pracę naszego motocykla.

Każdy chce aby jego motocykl pracował jak najlepiej, więc jeśli i Ty należysz do tej grupy, powinieneś w pierwszej kolejności wybierać olej z normą MA2.

 

Opisy na opakowaniu olejów - czyli klient łyknie wszystko.

Zdarza się że producenci stosują tzn. chwyt marketingowy, i na swoich olejach z normą MA2, dopisują również MA1. Nieświadomy użytkownik może uwierzyć że olej z opisem MA1/MA2 jest lepszym olejem niż ten z opisem MA2? To oczywiście nie ma absolutnie żadnego znaczenia. Obydwa oleje posiadają normę MA2 i można jest w pełni bezpiecznie lać do motocykli wymagających olejów do pracy z mokrym sprzęgłem.



ENGLISH VERSION:

The MA2 standard is a more recently adopted standard for better performance of motorcycles requiring wet clutch oil. Both MA1 and MA2 standards mean that the oil can be used safely in motorcycles requiring wet clutch oils. How do these standards differ?

Technical parameters.

JASO MA1

Dynamic Friction Characteristic Index (DFI)

≥1.45 and <1.8

Static Friction Characteristic Index (SFI)

≥1.15 and <1.7

Stop Time Index (STI)

≥1.55 and <1.9

 

JASO MA2

Dynamic Friction Characteristic Index (DFI)

≥1.8 and <2.5

Static Friction Characteristic Index (SFI)

≥1.7 and <2.5

Stop Time Index (STI)

≥1.9 and <2.5

As you can easily read from the table, MA2 has higher working indices. Subtract the lower value from the higher value and the picture should clarify further for us.

JASO MA1

Dynamic Friction Characteristic Index (DFI)

0,35

Static Friction Characteristic Index (SFI)

0,55

Stop Time Index (STI)

0,35

JASO MA2

Dynamic Friction Characteristic Index (DFI)

0,7

Static Friction Characteristic Index (SFI)

0,8

Stop Time Index (STI)

0,6


It is clear that the MA2 standard has almost twice the indexes. Where MA1 norm indexes end, MA2 norms are just beginning. What is an oil's viscosity index?

In a nutshell, it means the "plasticity" of the oil, i.e. from what minimum values to what maximum values the oil can work.


If you are still wondering whether to choose MA1 or MA2 oil, you should definitely choose MA2.

But if you are still in doubt, read on....

On the market, the most common engine oils (for cars) are those labeled A3/B3 and A3/B4. A3/B3 is the older standard, while A3/B4 is the newer standard. A lot of older cars have information in their service books to use A3/B3 oil, but most people don't even know this (aren't aware of it) and pour the newer A3/B4 oil. This doesn't have any negative effect on engine performance. Why? A3/B4 oil is an improved version of A3/B3 with more oil additives, so the engine can run safely longer on the oil. In the same way, the MA2 motorcycle standard should be read - as an improved, revised oil, with more additives, guaranteeing safer operation of our motorcycle.

Everyone wants their motorcycle to work at its best, so if you too belong to this group, you should choose an oil with the MA2 standard in the first place.

Descriptions on oil packaging - that is, the customer will swallow anything.

It happens that manufacturers use a marketing ploy, and on their oils with the MA2 standard, they also write MA1. An uninformed user may believe that an oil with the description MA1/MA2 is a better oil than one with the description MA2? This, of course, has absolutely no meaning. Both oils have the MA2 standard, and it is perfectly safe to pour them into motorcycles that require oils for wet clutch operation.

Comments