Tuesday, January 12, 2016

Dobierz olej do samochodu w ciągu 1 minuty! Adjust oil to the car in 1 minute.

Kupiliście używany samochód i nie wiecie jaki olej był zalany do silnika?

Nic nie szkodzi, waszemu silnikowi jest to obojętne 

...czy wlejemy mu oleju tego producenta czy innego. Obecnie wszystkie oleje są ze sobą mieszalne i o tym że po zmieszaniu jakiś dwóch różnych olejów silnikowych np. mineralnego i syntetycznego powstanie "piana" lub olej zacznie się "pienić" można sobie darować - to tylko jakieś stare powiedzonka przekazywane z dziada - pradziada.

Dlaczego musisz wymieniać filtr oleju?

10w40, 5w40, dobierz olej, dobór oleju, ile oleju do silnika, jaki olej do silnika, motul dobierz olej, olej, olej 10w40, olej 5w30, olej 5w40, olej silnikowy, oleje, oleje silnikowe, wymiana oleju, dobierz olej, odpowiedni olej do samochodu, jaki olej do samochodu, nie znam się na olejach
Dobierz olej, dobór oleju, najlepszy olej do Twojego silnika, jaki olej, best oil

To w końcu jaki olej zalać?

Bo w końcu zakupiony samochód ma już przejechane ok.180tyś. km i boję się żeby silnik mi się nie rozszczelnił?
Rozszczelnie silnika - kolejny zababon, który przykleił się do większości i tak jest przekazywane dalej. Rozszczelnienie silnika to nic innego jak wytarcie się gumowych uszczelniaczy i nie dlatego że wlany nowy olej był zły, bo był za rzadki a tylko dlatego że silnik jest już tak przepracowany że wymiany wymagają niektóre uszczelniacze. Najczęściej wyciekom ulegają uszczelniacze/ simmeringu tzw. przedni i tylni - i nie ma to nic wspólnego z olejem a po prostu ze zużyciem danego elementu, najczęściej gumowego w którym to guma robi się już zbyt twarda nie ma należytej amortyzacji. Dla przykładu: toyota i simmering przedni od strony rozrządu - powinien bez problemu wytrzymać 500tyś. a wytrzymał zaledwie 172tyś. Czy w tym wypadku winny jest olej? Nie, zużycie elementów.
I jak Ktoś mi mówi że nie zmieni oleju z mineralnego na syntetyk bo mu się rozszczelni silnik, to mnie śmieszy...

Ok, to jaki sobie kupiliśmy ten nasz nowy używany samochód? (bo na tej podstawie musimy dobrać odpowiedni olej).
Powiedzmy będzie to nieśmiertelny, podobno jeden z ostatnich prawdziwych niemieckich krążowników, a jest nim mercedes W124. Silnik: diesel 3.0 z przebiegiem powiedzmy 360tyś.
Na 90% taki samochód był w posiadaniu osoby starszej i pewnie w silniku pływa sobie jakiś olej mineralny. Bo no bo co lać do tak wiekowego auta?
Ok, szukamy odpowiedniego oleju do mercedesa W124 3.0D.
Weźmy dla przykładu tylko olej firmy Liqui Moly. Wchodzi na stronę liqui Moly i szukamy zakładki: dobierz olej. Wybieramy, samochód osobowy, Mercedes W124 i mamy listę olejów.
Pytanie, jaki olej zaleca liqui moly do tak "starego" samochodu? 15W40 a może 10W40 - mineralny czy już może półsyntetyk?
Nic z tych rzeczy... gdyż liqui moly zaleca oleje syntetyczne o nazwie: Leichtlauf High Tech 5W-40, Special Tec LL 5W-30, Synthoil High Tech 5W-40, Super Leichtlauf 10W-40, Diesel Synthoil 5W-40 (M4), Diesel Leichtlauf 10W-40.
Który z olej z tej listy wybrać?
W przypadku naszego przypadku czyli silnika "klekoczącego" diesla 5W40.
Ok, tylko olejów 5W40 mamy do wyboru na liście aż 3 i co wtedy?
Musimy odnaleźć parametry techniczne każdego z olejów.
Jak to zrobić?
Wpisujemy w wyszukiwarkę google np. Leichtlauf High Tech 5W-40.pdf
I mamy parametry pierwszego oleju:

Leichtlauf High Tech 5W-40
Viscosity class : 5W-40 Density at 15 °C : 0.855 g/cm³ Viscosity at 40 °C : 90.0 mm²/s Viscosity at 100 °C : 14.7 mm²/s Viscosity index : 171 Flash point : 236 °C Pour point : -33 °C ASTM colour : L4.0 Ash, sulphate : 1.2 g/100 g
Analogicznie postepujemy z pozostałymi dwoma:

Synthoil High Tech 5W-40
Viscosity class : 5W-40 Density at 15 °C : 0.850 g/cm³ Viscosity at 40 °C : 86 mm²/s Viscosity at 100 °C : 14.1 mm²/s Viscosity index : 170 Flash point : 222 °C Pour point : -45 °C ASTM colour : 3,5 Ash, sulphate : 1.2 g/100 g

Diesel Synthoil 5W-40 (M4)
Viscosity class : 5W-40 Density at 15 °C : 0.85 g/cm³ Viscosity at 40 °C : 86 mm²/s Viscosity at 100 °C : 14.1 mm²/s Viscosity index : 170 Flash point : 222 °C Pour point : -45 °C ASTM colour : 3,5
Ma identyczne parametry jak olej powyżej... ciekawe.

Zobacz bardzo dobry olej do diesela:

Tylko tych parametrów technicznych, które wziąć pod uwagę?
Najważniejsze to 4 parametry:
1. Lepkość w 40°C (viscosity)
2. Lepkość w 100°C (viscosity)
3. TBN (właściwości oczyszczające)
4. Temp. krzepnięcia. (temp. zamarzania)
Bierzemy pod uwagę tylko dwa pierwsze oleje, bo trzeci ma identyczne - niby - parametry.
Dla mnie porównując parametry obu olejów tj: Leichtlauf High Tech 5W-40 i Synthoil High Tech 5W-40 zwycięzcą jest Leichtlauf High Tech 5W-40.
Dlaczego zwyciężył Leichtlauf High Tech 5W-40?
Ma niższe klasy lepkości w 40°C i w 100°C, a także niższy punkt zamarzania. Niestety w żadnym oleju nie ma podanego TBN - właściwości czyszczących, a szkoda. Co to parametr? Odpowiedzialny jest za oczyszczanie silnika wewnątrz, im wyższa wartość tym posiada silniejsze właściwości czyszczące.
Jaka jest zalecana wartość?
Ja używam głównie olejów z TBN powyżej 10.
Skąd wziąć wartość TBN jeśli nigdzie nie można jej znaleźć?
Zadać pytanie do źródła czyli do którego z przedstawicieli liqui moli - w tym przypadku.

Podsumowując
Ja gdy nabywam jakieś nowe używane auto w ogóle nie zwracam uwagi na to jaki był zalany olej wcześniej, tylko od razu wchodzę na stronę jakiego dobrego producenta i dobieram odpowiedni olej - w 99,9% syntetyczny, bo większość taki zaleca. Ja coś zaczyna się sączyć - to po prostu wymieniam dany uszczelniacz i użytkuje samochód wiedząc że ma "odpowiednie smarowanie".

Jeśli są jakieś pytania, proszę pisać je w komentarzach... odpowiem na wszystkie najszybciej jak to tylko możliwe.
Piotr Tester




7 comments:

  1. Hmmm. Fajna rozpiska ale frapuje mnie jedna zasada. Mianowicie że idzie się w dół z olejem. Czyli że syntetyczne nie używać gdy lane były mineralne. Chodzi o nagary i wyplokiwanie

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dzięki za zainteresowanie tematem. Krąży stereotyp że przejście z oleju mineralnego na syntetyczny spowoduje rozczelnienie silnika - ale to tylko mit. Napiszę chyba za jakiś czas kolejny post. Ja osobiście do każdego samochodu leje zawsze syntetyk, i nie interesuje mnie na jakim oleju pracował poprzednio silnik - nigdy nic się nie stało. Co do wypłukiwania nagarów, to każdy olej ma właściwości czyszczące - uzależnione od liczby TBN. Jeśli boisz się że po przejściu z mineralnego na syntetyczny zbyt szybko wypłuczę Ci silnik z nagarów, wybierz syntetyk o niskiej wartości TBN. Ja sam osobiście stosuje zawsze oleje z możliwie najwyższym TBN.

      Delete
  2. Ja zwykle leje jeszcze płukankę. Też są mity, że mi nagary pozapychaja kanały olejowe. Ale jak zaleję olej z większym TBN niż poprzednio to też jest to w teorii możliwe. Myślę, jednak że aż takiego złoma z nagarami nie kupiłem i jak już coś się wypłucze to jedynie osady, które zapchać kanałów nie mają prawa.

    Mnie rozbraja jak ktoś leje "półsyntetyka" do diesla dpfem;) Bo ma np. 10 lat i ok. 200 tys. przebiegu;) Po krótkim czasie dpf zatkany i wycinka, bo to taki syf.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Popieram wszem i wobec... Temat płukanek jeszcze poruszę.

      Delete
  3. Czy możesz szerzej wyjaśnić sprawę właściwości technicznych olejow ? Co oznaczają poszczególne parametry i jakie normy wskazują na produkt wysokiej jakości. Pozdrawiam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Na początek proszę przeczytaj tego posta, może tam znajdziesz odpowiedzi na swoje pytania: http://uszlachetniacze.blogspot.com/2016/09/co-to-znaczy-olej-z-najwyzszej-poki.html

      Delete
    2. Mateusz, możesz sobie spojrzeć jeszcze na ten świeży post: http://uszlachetniacze.blogspot.com/2016/11/9-zlotych-zasad-wyboru-najlepszego-oleju.html

      Delete

Popular Posts