Kupiliście używany samochód i nie wiecie jaki olej
był zalany do silnika?
Nic nie szkodzi, waszemu silnikowi jest to obojętne
...czy wlejemy mu oleju tego producenta czy innego. Obecnie wszystkie oleje są ze
sobą mieszalne i o tym że po zmieszaniu jakiś dwóch różnych olejów silnikowych
np. mineralnego i syntetycznego powstanie "piana" lub olej zacznie
się "pienić" można sobie darować - to tylko jakieś stare powiedzonka
przekazywane z dziada - pradziada.
Dlaczego musisz wymieniać filtr oleju?
|
Dobierz olej, dobór oleju, najlepszy olej do Twojego silnika, jaki olej, best oil |
To w końcu jaki olej zalać?
Bo w końcu zakupiony samochód ma już przejechane
ok.180tyś. km i boję się żeby silnik mi się nie rozszczelnił?
Rozszczelnie silnika - kolejny zababon, który
przykleił się do większości i tak jest przekazywane dalej. Rozszczelnienie
silnika to nic innego jak wytarcie się gumowych uszczelniaczy i nie dlatego że
wlany nowy olej był zły, bo był za rzadki a tylko dlatego że silnik jest już
tak przepracowany że wymiany wymagają niektóre uszczelniacze. Najczęściej
wyciekom ulegają uszczelniacze/ simmeringu tzw. przedni i tylni - i nie ma to
nic wspólnego z olejem a po prostu ze zużyciem danego elementu, najczęściej
gumowego w którym to guma robi się już zbyt twarda nie ma należytej
amortyzacji. Dla przykładu: toyota i simmering przedni od strony rozrządu -
powinien bez problemu wytrzymać 500tyś. a wytrzymał zaledwie 172tyś. Czy w tym
wypadku winny jest olej? Nie, zużycie elementów.
I jak Ktoś mi mówi że nie zmieni oleju z
mineralnego na syntetyk bo mu się rozszczelni silnik, to mnie śmieszy...
Ok, to jaki sobie kupiliśmy ten nasz nowy używany
samochód? (bo na tej podstawie musimy dobrać odpowiedni olej).
Powiedzmy będzie to nieśmiertelny, podobno jeden z
ostatnich prawdziwych niemieckich krążowników, a jest nim mercedes W124.
Silnik: diesel 3.0 z przebiegiem powiedzmy 360tyś.
Na 90% taki samochód był w posiadaniu osoby
starszej i pewnie w silniku pływa sobie jakiś olej mineralny. Bo no bo co lać
do tak wiekowego auta?
Ok, szukamy odpowiedniego oleju do mercedesa W124
3.0D.
Weźmy dla przykładu tylko olej firmy Liqui Moly.
Wchodzi na stronę liqui Moly i szukamy zakładki: dobierz olej. Wybieramy, samochód
osobowy, Mercedes W124 i mamy listę olejów.
Pytanie, jaki olej zaleca liqui moly do tak "starego"
samochodu? 15W40 a może 10W40 - mineralny czy już może półsyntetyk?
Nic z tych rzeczy... gdyż liqui moly zaleca oleje
syntetyczne o nazwie: Leichtlauf High Tech 5W-40, Special Tec LL 5W-30, Synthoil
High Tech 5W-40, Super Leichtlauf 10W-40, Diesel Synthoil 5W-40 (M4), Diesel
Leichtlauf 10W-40.
Który z olej z tej listy wybrać?
W przypadku naszego przypadku czyli silnika
"klekoczącego" diesla 5W40.
Ok, tylko olejów 5W40 mamy do wyboru na liście aż
3 i co wtedy?
Musimy odnaleźć parametry techniczne każdego z
olejów.
Wpisujemy w wyszukiwarkę google np. Leichtlauf
High Tech 5W-40.pdf
I mamy parametry pierwszego oleju:
Leichtlauf
High Tech 5W-40
Viscosity
class : 5W-40 Density at 15 °C : 0.855 g/cm³ Viscosity at 40 °C : 90.0 mm²/s
Viscosity at 100 °C : 14.7 mm²/s Viscosity index : 171 Flash point : 236 °C
Pour point : -33 °C ASTM colour : L4.0 Ash, sulphate : 1.2 g/100 g
Analogicznie postepujemy z pozostałymi dwoma:
Viscosity
class : 5W-40 Density at 15 °C : 0.850 g/cm³ Viscosity at 40 °C : 86 mm²/s
Viscosity at 100 °C : 14.1 mm²/s Viscosity index : 170 Flash point : 222 °C
Pour point : -45 °C ASTM colour : 3,5 Ash, sulphate : 1.2 g/100 g
Diesel Synthoil 5W-40 (M4)
Viscosity
class : 5W-40 Density at 15 °C : 0.85 g/cm³ Viscosity at 40 °C : 86 mm²/s
Viscosity at 100 °C : 14.1 mm²/s Viscosity index : 170 Flash point : 222 °C
Pour point : -45 °C ASTM colour : 3,5
Ma identyczne parametry jak olej powyżej... ciekawe.
Zobacz bardzo dobry olej do diesela:
Tylko tych parametrów technicznych, które wziąć pod
uwagę?
Najważniejsze to 4 parametry:
1. Lepkość w 40°C (viscosity)
2. Lepkość w 100°C (viscosity)
3. TBN (właściwości oczyszczające)
4. Temp. krzepnięcia. (temp. zamarzania)
Bierzemy pod uwagę tylko dwa pierwsze oleje, bo
trzeci ma identyczne - niby - parametry.
Dla mnie porównując parametry obu olejów tj: Leichtlauf
High Tech 5W-40 i Synthoil High Tech 5W-40 zwycięzcą jest Leichtlauf High Tech
5W-40.
Dlaczego zwyciężył Leichtlauf High Tech 5W-40?
Ma niższe klasy lepkości w 40°C i w 100°C, a także
niższy punkt zamarzania. Niestety w żadnym oleju nie ma podanego TBN -
właściwości czyszczących, a szkoda. Co to parametr? Odpowiedzialny jest za
oczyszczanie silnika wewnątrz, im wyższa wartość tym posiada silniejsze
właściwości czyszczące.
Jaka jest zalecana wartość?
Ja używam głównie olejów z TBN powyżej 10.
Skąd wziąć wartość TBN jeśli nigdzie nie można jej
znaleźć?
Zadać pytanie do źródła czyli do którego z
przedstawicieli liqui moli - w tym przypadku.
Ja gdy nabywam jakieś nowe używane auto w ogóle
nie zwracam uwagi na to jaki był zalany olej wcześniej, tylko od razu wchodzę
na stronę jakiego dobrego producenta i dobieram odpowiedni olej - w 99,9%
syntetyczny, bo większość taki zaleca. Ja coś zaczyna się sączyć - to po prostu wymieniam dany uszczelniacz i użytkuje samochód wiedząc że ma "odpowiednie smarowanie".
Jeśli są jakieś pytania, proszę pisać je w komentarzach... odpowiem na wszystkie najszybciej jak to tylko możliwe.
Hmmm. Fajna rozpiska ale frapuje mnie jedna zasada. Mianowicie że idzie się w dół z olejem. Czyli że syntetyczne nie używać gdy lane były mineralne. Chodzi o nagary i wyplokiwanie
ReplyDeleteDzięki za zainteresowanie tematem. Krąży stereotyp że przejście z oleju mineralnego na syntetyczny spowoduje rozczelnienie silnika - ale to tylko mit. Napiszę chyba za jakiś czas kolejny post. Ja osobiście do każdego samochodu leje zawsze syntetyk, i nie interesuje mnie na jakim oleju pracował poprzednio silnik - nigdy nic się nie stało. Co do wypłukiwania nagarów, to każdy olej ma właściwości czyszczące - uzależnione od liczby TBN. Jeśli boisz się że po przejściu z mineralnego na syntetyczny zbyt szybko wypłuczę Ci silnik z nagarów, wybierz syntetyk o niskiej wartości TBN. Ja sam osobiście stosuje zawsze oleje z możliwie najwyższym TBN.
DeleteJa zwykle leje jeszcze płukankę. Też są mity, że mi nagary pozapychaja kanały olejowe. Ale jak zaleję olej z większym TBN niż poprzednio to też jest to w teorii możliwe. Myślę, jednak że aż takiego złoma z nagarami nie kupiłem i jak już coś się wypłucze to jedynie osady, które zapchać kanałów nie mają prawa.
ReplyDeleteMnie rozbraja jak ktoś leje "półsyntetyka" do diesla dpfem;) Bo ma np. 10 lat i ok. 200 tys. przebiegu;) Po krótkim czasie dpf zatkany i wycinka, bo to taki syf.
Popieram wszem i wobec... Temat płukanek jeszcze poruszę.
DeleteCzy możesz szerzej wyjaśnić sprawę właściwości technicznych olejow ? Co oznaczają poszczególne parametry i jakie normy wskazują na produkt wysokiej jakości. Pozdrawiam.
ReplyDeleteNa początek proszę przeczytaj tego posta, może tam znajdziesz odpowiedzi na swoje pytania: http://uszlachetniacze.blogspot.com/2016/09/co-to-znaczy-olej-z-najwyzszej-poki.html
DeleteMateusz, możesz sobie spojrzeć jeszcze na ten świeży post: http://uszlachetniacze.blogspot.com/2016/11/9-zlotych-zasad-wyboru-najlepszego-oleju.html
DeleteWitam
ReplyDeletePytanko jaki olej byś polecił do silników z grupy VAG o specyfikacji:
VW 507.00
VW 505.01
VW 505.00
Drugie pytanie odnośnie specyfikacji producentów samochodów mam samochód VW producent zaleca wlewać olej o specyfikacji VW 505.01 i np. mam dwa oleje 5W-40 na jednym jest napisane VW 505.01 a na drogim nie czy jak wleje olej ten olej bez specyfikacji producenta samochodu to czy uszkodzi się w jakimś stopniu silnik czy szybciej będzie się zużywał ??
Witam
ReplyDeleteJaki olej byś polecił do silników VAG podaje specyfikacje:
VW 507.00
VW 505.01
VW 505.00
Drugie pytanko czy ja na opakowaniu oleju nie ma tzw. specyfikacji producenta auta np. VW 505.00 to czy wlewać go do samochodu czy nie ??
Witam. Jaki olej zalać do Peugeota 207 1,4 HDI ? Obecnie było 5W30 Elf. A teraz chciałem motula. Warto ?
ReplyDeleteSuper wpis. Pozdrawiam i czekam na więcej.
ReplyDeleteBardzo ciekawy wpis. Pozdrawiam serdecznie.
ReplyDelete