- Get link
- X
- Other Apps
Smar ceramiczny i litowy PTFE skutki złego zastosowania - Grease ceramic and lithium PTFE effects of poor application
- Get link
- X
- Other Apps
Smar litowy PTFE i smar ceramiczny - gdzie lepiej nie używać w samochodzie?
Smar litowy PTFE czyli tzw. biały smar z teflonem - smar mokry.
Smar ceramiczny biały - czyli smar suchy.
Gdzie warto je zastosować, a gdzie ich aplikacja
może zaszkodzić?
Sprawdziłem to na przykładzie mojego samochodu.
Smar litowy PTFE, smar ceramiczny, smar k2, grease lithium, grease ceramic, grease ptfe, grease k2, smar biały, smar suchy, smar teflonowy, teflon |
W moim samochodzie borykałem się z blokowaniem tylnych tłoczków hamulcowych.
Oczywiście poczytałem jak rozwiązać ten problem, i
większość "znawców" zalecała aby to wszystko rozkręcić i pooczyszczać
lub łatwiej i szybciej przesmarować je smarem litowym ceramicznym w sprayu. Tak
też uczyniłem... przesmarowałem jak tylko mogłem prawie całe tłoczki, blaszki i
wszystkie inne elementy "pracujące" w hamulcach. Zadowolony że
pozbyłem się problemu wsiadam następnego pięknego zimowego ranka w
samochodów... Odpalam ruszam do tyłu - delikatny pisk, hamuje i zgrzyt!
Pomyślałem ok, pewnie smar się dociera. Ruszam do przodu,
zero pisków, hamuje znowu zgrzyt! Nie zwracając na to uwagi, rozpędziłem
samochód do 30km/h (samochód rozpędzał się normalnie) zacząłem hamować i
szok... samochód nie chciał się zatrzymać i dopiero jak mocno oparłem nogę o
hamulec samochodów się zatrzymał. Wtedy pomyślałem jedno: "rozwaliłem
sobie hamulce". Nie zastanawiając się długo, postanowiłem zmyć ten smar z
tłoczków. WD40 i psikamy. Po 3-krotnym psikaniu WD40 moje hamulce zaczęły
normalnie funkcjonować - chociaż z tego co widzę to na tłoczkach są jeszcze
białe ślady po smarze ceramicznym.
Aha, żeby było wszystko jasne, smar nie dostał się
na tarcze ani na klocki - po pewnie ktoś mi to zaraz zarzuci.
Nie wiem też jak to się stało ale przestały mi się
także blokować moje tłoczki hamulcowe - jednak to chyba połączenie smaru ceramicznegobiałego + WD40 coś dało.
Kolejny przypadek to zamarzanie drzwi w okresie zimowym.
Na tą przypadłość Internauci polecają
przesmarowanie zapadek z boku drzwi (nie zamka!!!) smarem litowym PTFE który ma
doskonałe właściwości smarująco penetrujące.
Ok, nabyłem smar litowy z PTFE czyli z teflonem,
przesmarowałem sobie zapadki w drzwiach. Następnego dnia zimowego drzwi
otworzyły się normalnie - zwykle były przymarznięte (i nie jest to wina
uszczelek). Minęło kilka dni, a moje drzwi z dnia na dzień otwierały się coraz
gorzej - trudniej było się otworzyć. Aż którego ranka po prostu odmówiły
posłuszeństwa. Na szczęście samochód nie był mi aż tak mocno potrzebny.
Temperatura wzrosła do +1°C i drzwi mogłem otworzyć tego samego dnia. Czym
prędzej musiałem pozbyć się tego smaru z moich zapadek drzwi - WD40 i po
2-krotnej aplikacji drzwi wróciły do swojego poprzedniego stanu. Zapadki drzwi
dodatkowo posmarowałem zwykłym olejem silnikowym syntetycznym o temp.
zamarzania -42°C i od tamtej pory chociaż było na zewnątrz -20°C drzwi
otwierają mi się bez problemu, bez jakiegokolwiek przymarzania.
W tym przypadku smar litowy z PTFE nie zdał
egzaminu.
Zastosowałem go jeszcze w innym urządzeniach...
Przesmarowałem sobie nim suport maszynowy w moim
rowerze - działa idealnie! Ludzie często szukają odpowiedniego smaru do suportu
maszynowego szczelnego a rozwiązaniem jest smar litowy z PTFE.
Przesmarowałem także swoją maszynę do cięcia
glazury na mokro - duży sprzęt z silnikiem na górnej prowadnicy. Przesmarowałem
smarem mechanizmy obrotowe w silniku i odstawiłem na ponad miesiąc. Gdy potrzebowałem
użyć maszyny silnik nie miał siły zakręcić tarczą! Powodem był smar który
stężał uniemożliwiając obrót tarczy. Pokręciłem trochę na siłę ręcznie tarczą
na silniku i po włączeniu do prądu maszyna w końcu ruszyła. Ok, uspokoiłem
się...
Po wyłączeniu tarcza zamiast prawie natychmiast
się wyłączyć kręciła się jeszcze ze 20sekund! I tak mam do teraz.
Widocznie smar litowy PTFE ma taki wpływ na redukcje tarcia że po wyłączeniu
zasilania tarcza nie ma prawie żadnych oporów. Dodatkowo zauważyłem lżejszą
pracę samej maszyny - dawniej gdy ciałem gres szkliwiony maszyna dość się
grzała a samo cięcie szło dość powoli - mimo nowiutkiej tarczy diamentowej +
wody z mydłem - teraz cięcie takich płytek idzie znacznie szybciej a silnik
prawie w ogóle się nie grzeje.
W tych obu przypadkach jak najbardziej smar litowy
z PTFE zdał egzamin idealnie.
Pytania można zadawać w komentarzach, na wszystkie
odpowiem w wolnym czasie
Piotr Tester
gdzie używać
grease ceramic
grease k2
grease lithium
grease ptfe
smar biały
smar ceramiczny
smar k2
Smar litowy PTFE
smar suchy
smar teflonowy
teflon
zastosowanie
- Get link
- X
- Other Apps
Comments
fajnie wiedzieć, takie testy bardzo się przydają. Dzięki wielkie!
ReplyDeleteDzięki po pozytywny komentarz. Zapraszam także na mój kanał Youtube: http://www.youtube.com/c/PiotrTester
DeleteCo prawda tych konkretnych specyfików nie stosowałem i może nieco zejdę z tematu ale cieszy fakt, że firma K2 czyli polski producent w kategoriach smarów, uszlachetniaczy itp. produktów jest dosyć wysoko notowana przynajmniej z tego co mi wiadomo.
ReplyDeleteDzięki za zainteresowanie tematem. Przy testowaniu powyższych smarów nie skupiałem się na producencie, a jedynie tylko na rodzaju smaru. Akurat w moje ręce wpadły smary właśnie tego producenta, co do jakości tych smarów nie mam żadnych zastrzeżeń.
Deleteto nie jest smar do tłoczków chamulcowych
ReplyDeletekolego hamulcowych pisze się przez samo "h". Piszmy poprawnie nasz piękny polski język.
Delete