Monday, September 26, 2016

Co to znaczy olej z najwyższej półki? What does it mean oil from the top shelf?

Olej z najwyższej półki, który zazwyczaj jest olejem najdroższym w asortymencie danego producenta. 

Zwykle stoi w sklepie na najwyższej półce... ale to nie dlatego tak się o nim mówi.


Olej silnikowy czyli lepka ciecz dzięki której tarcie między elementami jest mniejsze, zmniejszone, w pewnym stopniu zredukowane. Producenci prześcigają się wymyślaniem coraz to nowszych lepszych olejów, gwarantujących lepsze zabezpieczenie naszego silnika. Lecz co tak naprawdę liczy się w wyborze oleju? Co powinno być głównym wyznacznikiem w zakupie najlepszego oleju do naszego samochodu? Czy powinniśmy kierować się głównie ceną, wyznając zasadę, że im droży tym pewnie znacznie lepszy?
O tym wszystkim udało mi się porozmawiać z Panem Pawełem Czyżewskim (Regional Business Manager Valvoline).
best oil, olej z górnej półki, olej z najwyższej półki, engine oil, oil change, motor oil, synthetic oil, hydraulic oil, best oil filter, synthetic oil change, lubricant oil, 5w30 motor oil, transmission oil, 2 cycle oil, synthetic motor oil, 5w30 oil
best oil, olej z górnej półki, olej z najwyższej półki, engine oil, oil change, motor oil, synthetic oil, hydraulic oil, best oil filter, synthetic oil change, 

Ale to już było... czyli ciągle wałkowanie o tym samym, ale w końcu ludzkim językiem

Dla części czytelników będzie zapewne kolejne powielanie stereotypów, jednak postaram się przekazać zdobyte informacje w znacznie większym zakresie. Po pierwsze nie ma czegoś takiego jak "najlepszy olej". Każdy producent stara się aby jego oleje były najlepsze, i każdy z producentów w swoim asortymencie posiada olej z dolnej półki, średniej jak i te najwyższej półki. A my biedni konsumenci mamy przez to mętlik w głowie, bo na rynku jest tyle różnych olejów silnikowych, że nie sposób nad tym nadążyć. Głównym zadaniem konsumenta jest teoretycznie tylko wybór producenta - który nas przekonał i wybór oleju - jeśli chodzi o "półkę/ jakość" z której pochodzi.

Dobrze, tylko jak poznać czy dany olej jest z dolnej czy z górnej półki?

Żeby to poznać należy zdać sobie sprawę, że każdy olej składa się z następujących składników: oleju bazowego od 70-95%, regulatorów właściwości od 5-20%, regulatorów lepkości od 0-20%, pozostałe dodatki od 0-2%. Olej bazowy to nic innego jak substytut ropy naftowej. Bez ropy naftowej nie było by oleju.
Do olejów z dolnej półki zaliczamy oleje z grupy I 15W40, 20W50 i z grupy I-III 10W40, do olejów z średniej półki zaliczamy te z grupy I-III 10W40 A3/B4 i z grupy I-III 5W30, 5W40 A3/B4 i A5/B5. Olej z najwyższej półki to oleje z grupy III, IV, V 5W30, 5W40 C3 mid SAPS, z grupy III, IV, V 5W30 C1, C4 low SAPS. Oleje z grupy IV (PAO) są zaawansowanymi olejami powstającymi na bazie syntetycznej. Jednak najdroższymi i najbardziej zaawansowanymi olejami są oleje z grupy V (estry i polimery) - jednak ze względu na wysokie koszty produkcji są traktowane głównie jako dodatki/ mieszaniny dodawane do innych grup.
SAPS to skrót od określający związki siarki, popiołu, fosforu lub ich zawartość w finalnym produkcie np: Low SAPS.

Skoro Pan Paweł Czyżewski był tak miły i poświęcił mi czas na udzielenie odpowiedzi, na przykładnie firmy Valvoline wskażemy oleje z najwyższej półki Valvoline a także odpowiemy dlaczego tak jest. Wskażemy najczęściej wybierany olej Valvoline do silników z większymi przebiegami.

Najwyższą półkę w olejach silnikowych należy rozumiem przez stopnień zaawansowania w ich produkcji - im olej z wyższej półki tym bardziej spełnia a nawet przewyższa normy narzucane przez producentów samochodów.
Jeśli chodzi o Valvoline do olejów z górnej półki można zaliczyć oleje Valvoline SYNpower. Są to oleje na bazie syntetycznej, zaliczane do grupy III, IV, V.
Najczęściej wybieranym olejem do samochodów z większym przebiegiem jest olej Valvoline Maxlife, które zawiera specjalne dodatki regeneracyjne uszczelki/ uszczelniacze. Do jakiej półki zaliczamy olej Maxlife? Do półki średniej, patrząc na klasyfikacje danego oleju tj. A3/B4.

Jakie korzyści daje zastosowanie olejów syntetycznych w porównaniu do mineralnych, półsyntetycznych?

- Oleje syntetycznie znacznie dłużej utrzymują swoje właściwości smarne (lepkość)
- Mają lepsze właściwości cierne
- Lepsze właściwości płynięcia w niskich temperaturach
- Mniejsze zanieczyszczenia w silniku - lepsze właściwości czyszczące
- Oleje syntetyczne są mniej lotne

Na łamach mojego bloga pragnę podziękować Panu Pawłowi Czyżewskiemu za podzielenie się cenną wiedzą na temat olejów silników. Myślę, że po przeczytaniu tego posta większość osób będzie potrafiła już rozróżnić jakość danego oleju.

Pytania można zadawać w komentarzach odpowiem na wszystkie w wolnym czasie.
Piotr Tester


1 comment:

  1. Nie zapominajmy, że w ostatnim czasie pojawiły się oleje o lepkościach SAE 0W30 ACEA C2/C3 a także oleje SAE 5W30 ACEA C2/C3. Producenci takich olejów starali się pogodzić dotąd niemożliwe do pogodzenia normy ACEA C2 i ACEA C3. Jakoś to im się udało. Shell potwierdził (może dlatego że takowe produkuje), że takowe oleje można bezpiecznie stosować do silników gdzie dotąd producent przewidywał tylko specyfikację C2 lub C3. Natomiast np Toyota Motor Poland na postawione im pytanie czy w przypadku ich diesli D4D gdzie przewidziane jest stosowanie oleju ACEA C2 można stosować oleje C2/C3 milczy.

    ReplyDelete

Popular Posts