Olej z najwyższej półki, który zazwyczaj jest olejem najdroższym w asortymencie danego producenta.
Zwykle stoi w sklepie na najwyższej półce... ale to nie dlatego tak się o nim mówi.
Olej silnikowy czyli lepka ciecz dzięki której
tarcie między elementami jest mniejsze, zmniejszone, w pewnym stopniu
zredukowane. Producenci prześcigają się wymyślaniem coraz to nowszych lepszych
olejów, gwarantujących lepsze zabezpieczenie naszego silnika. Lecz co tak
naprawdę liczy się w wyborze oleju? Co powinno być głównym wyznacznikiem w
zakupie najlepszego oleju do naszego samochodu? Czy powinniśmy kierować się
głównie ceną, wyznając zasadę, że im droży tym pewnie znacznie lepszy?
O tym wszystkim udało mi się porozmawiać z Panem
Pawełem Czyżewskim (Regional Business Manager Valvoline).
|
best oil, olej z górnej półki, olej z najwyższej półki, engine oil, oil change, motor oil, synthetic oil, hydraulic oil, best oil filter, synthetic oil change, |
Ale to już było... czyli ciągle wałkowanie o tym
samym, ale w końcu ludzkim językiem
Dla części czytelników będzie zapewne kolejne
powielanie stereotypów, jednak postaram się przekazać zdobyte informacje w
znacznie większym zakresie. Po pierwsze nie ma czegoś takiego jak
"najlepszy olej". Każdy producent stara się aby jego oleje były
najlepsze, i każdy z producentów w swoim asortymencie posiada olej z dolnej półki,
średniej jak i te najwyższej półki. A my biedni konsumenci mamy przez to mętlik w głowie, bo na rynku jest tyle różnych olejów silnikowych, że nie sposób nad tym nadążyć. Głównym zadaniem konsumenta jest teoretycznie tylko wybór producenta - który nas przekonał i wybór oleju - jeśli chodzi o "półkę/ jakość" z której pochodzi.
Dobrze, tylko jak poznać czy dany olej jest z
dolnej czy z górnej półki?
Żeby to poznać należy zdać sobie sprawę, że każdy
olej składa się z następujących składników: oleju bazowego od 70-95%,
regulatorów właściwości od 5-20%, regulatorów lepkości od 0-20%, pozostałe
dodatki od 0-2%. Olej bazowy to nic innego jak substytut ropy naftowej. Bez
ropy naftowej nie było by oleju.
Do olejów z dolnej półki zaliczamy oleje z grupy I
15W40, 20W50 i z grupy I-III 10W40, do olejów z średniej półki zaliczamy te z
grupy I-III 10W40 A3/B4 i z grupy I-III 5W30, 5W40 A3/B4 i A5/B5. Olej z
najwyższej półki to oleje z grupy III, IV, V 5W30, 5W40 C3 mid SAPS, z grupy
III, IV, V 5W30 C1, C4 low SAPS. Oleje z grupy IV (PAO) są zaawansowanymi olejami
powstającymi na bazie syntetycznej. Jednak najdroższymi i najbardziej
zaawansowanymi olejami są oleje z grupy V (estry i polimery) - jednak ze
względu na wysokie koszty produkcji są traktowane głównie jako dodatki/
mieszaniny dodawane do innych grup.
SAPS to skrót od określający związki siarki,
popiołu, fosforu lub ich zawartość w finalnym produkcie np: Low SAPS.
Skoro Pan Paweł Czyżewski był tak miły i poświęcił
mi czas na udzielenie odpowiedzi, na przykładnie firmy Valvoline wskażemy oleje
z najwyższej półki Valvoline a także odpowiemy dlaczego tak jest. Wskażemy
najczęściej wybierany olej Valvoline do silników z większymi przebiegami.
Najwyższą półkę w olejach silnikowych należy rozumiem
przez stopnień zaawansowania w ich produkcji - im olej z wyższej półki tym
bardziej spełnia a nawet przewyższa normy narzucane przez producentów
samochodów.
Jeśli chodzi o Valvoline do olejów z górnej półki
można zaliczyć oleje Valvoline SYNpower. Są to oleje na bazie syntetycznej,
zaliczane do grupy III, IV, V.
Najczęściej wybieranym olejem do samochodów z
większym przebiegiem jest olej Valvoline Maxlife, które zawiera specjalne
dodatki regeneracyjne uszczelki/ uszczelniacze. Do jakiej półki zaliczamy olej
Maxlife? Do półki średniej, patrząc na klasyfikacje danego oleju tj. A3/B4.
Jakie korzyści daje zastosowanie olejów
syntetycznych w porównaniu do mineralnych, półsyntetycznych?
- Oleje syntetycznie znacznie dłużej utrzymują
swoje właściwości smarne (lepkość)
- Mają lepsze właściwości cierne
- Lepsze właściwości płynięcia w niskich
temperaturach
- Mniejsze zanieczyszczenia w silniku - lepsze
właściwości czyszczące
- Oleje syntetyczne są mniej lotne
Na łamach mojego bloga pragnę podziękować Panu
Pawłowi Czyżewskiemu za podzielenie się cenną wiedzą na temat olejów silników.
Myślę, że po przeczytaniu tego posta większość osób będzie potrafiła już
rozróżnić jakość danego oleju.
Pytania można zadawać w komentarzach odpowiem na wszystkie w wolnym czasie.
Piotr Tester
Nie zapominajmy, że w ostatnim czasie pojawiły się oleje o lepkościach SAE 0W30 ACEA C2/C3 a także oleje SAE 5W30 ACEA C2/C3. Producenci takich olejów starali się pogodzić dotąd niemożliwe do pogodzenia normy ACEA C2 i ACEA C3. Jakoś to im się udało. Shell potwierdził (może dlatego że takowe produkuje), że takowe oleje można bezpiecznie stosować do silników gdzie dotąd producent przewidywał tylko specyfikację C2 lub C3. Natomiast np Toyota Motor Poland na postawione im pytanie czy w przypadku ich diesli D4D gdzie przewidziane jest stosowanie oleju ACEA C2 można stosować oleje C2/C3 milczy.
ReplyDeleteJeżeli chodzi moją listę najlepszych olei to:
ReplyDelete1. Motul
2. Valvoline
3. Liqui Moly
Te marki biorę pod uwagę ze względu na dobre właściwości.
AscarabOlibge-1992 Christi Patel Eset NOD 32
ReplyDeleteCCleaner pro
HDD Regenerator
macalcemis
timhaamku_Indianapolis Jamie Smith Best
ReplyDeleteclick here
hotlisere