Tuesday, October 11, 2016

5W30 vs 5W40 Który wybrać? - Difference between 5w30 and 5w40 oil

5W30 czy 5W40?

Takie pytanie jest bardzo często zadawane w sieci...

Pytanie tylko po co? Przecież to zupełnie inne oleje. Żeby to wyjaśnić weźmiemy pod lupę dwa oleje jakiegoś producenta powiedzmy - Castrol.
Następnie wskażemy dwa oleje tego samego rodzaju np. Castrol Magnatec 5W30 i Castrol Magnatec 5W40. Oba oleje ze specyfikacją C3.
Jak widać po końcówkach W30 i W40 oleje różnią się jedynie lepkością w wysokich temperaturach. Jednak czy jest to jedyna różnica? Przyjrzyjmy się kartom charakterystyk poszczególnych olejów...


5w30 vs 5w40, 5w30 czy 5w40, 5w30 vs 5w40 different, castrol magnatec 5W30, castrol magnatec 5W40, olej 5W30 kontra 5W40, zmiana 5W30 na 5W40, przejście z 5W40 na 5W30,
5w30 vs 5w40, 5w30 czy 5w40, 5w30 vs 5w40 different, castrol magnatec 5W30, castrol magnatec 5W40, olej 5W30 kontra 5W40, zmiana 5W30 na 5W40, przejście z 5W40 na 5W30, 

Jak widzimy oleje mają kompletnie różne właściwości techniczne.
Jednak który olej będzie lepszy do Twojego silnika?
Nie, wiem. Sam musisz to sprawdzić na stronie Castrola, odszukując zakładkę dobierz olej, następnie, wyszukujemy nasz samochód, silnik, rok itd. Pokażę nam się lista zalecanych olejów silnikowych castrola do naszego samochodu.

Zdaje sobie sprawę że nie każdemu chce się wyszukiwać odpowiedniego oleju do swojego silnika, dlatego przeważnie leją taki olej jaki im pasuje albo jaki im da sprzedawca - oczywiście to duży błąd. Większość sprzedawców wciśnie wszystko nieświadomemu klientowi co mu zalega na magazynie tłumacząc: "Panie, bierz Pan ten olej, jest najlepszy".

Kiedy zastosować olej 5W40?

Do większości samochodów osobowych zalecany jest olej 5W30. Jednak co drugi właściciel, zamiast wlewać do silnika 5W30 wlewa 5W40. Pytanie po co tak robią? Większość po prostu wlewa taki olej ponieważ uważa że 5W30 to "woda" i będzie za rzadki. Oczywiście jest to stereotypowe myślenie... płynność danego oleju jest taka i koniec.
Warto przejść z oleju 5W30 na 5W40 w przypadku kiedy nasz silnik jest "przeciążany" - piłowany. W skrócie kiedy nie ma łatwego życia... Wyższa lepkość w wyższych temperaturach lepiej chroni nasz silnik.
Kolejnym powodem dla którego warto przejść na 5W40 jest przypadek dość częsty - gdy nasz silnik zaczyna brać olej. Jeśli ktoś nie chce się bawić w remont, pewnym opóźnieniem w remoncie może być właśnie zastosowanie oleju gęstszego. Są też hardcore'rzy którzy w takich przypadkach stosują nawet oleje W60.

Co się stanie gdy przejdę z oleju 5W30 na 5W40?

Czysto i teoretycznie to kompletnie nic. Na pewno nasz silnik się wyciszy. Klekot podczas zimnych startów może być większy, ale po rozgrzaniu na pewno silnik będzie znacznie ciszej pracował. Dlaczego? Ponieważ olej jest gęstszy, a tym silnik ma ciężej - olej stawia silnikowi większy opór. W silnikach benzynowych tak zmiana będzie okupiona większym zużyciem paliwa (benzyny), w dieselach tej różnicy nie odczujemy, ze względu na większy moment obrotowy.

Co się stanie gdy przejdę z oleju 5W40 na 5W30?

Tu jest ogromna loteria. Są przypadki gdy nic z silnikiem się nie dzieje, najczęściej jednak po takiej zmianie silnik zacznie nam spalać olej (o ile na 5W40 nam nie spalał). Czy w takim wypadku warto przechodzić na 5W30? Raczej nie...

Pytania? Można zadawać w komentarzach, odpowiem na wszystkie w wolnym czasie
Piotr Tester


4 comments:

  1. To ja mam dla Ciebie inne pytanie i ciekawe, co mi doradzisz: mam kilkunastoletni samochód klasy średniej, z przebiegiem ponad 300 tys. 2.5 benzyna, wolnossący, stan silnika bardzo dobry. Odkąd go użytkuję (od roku) jeździłem na półsyntetyku Valvoline MaxLife 10W40 ale chcę zmienić olej na lepszy. Na stronie Valvo wynika, że doradzają do tego modelu full syntetyk SynPower 5W30 (w domyśle chyba jako do nowego auta?), ale poniżej jest, w innych rekomendacjach, ">100 tys. - MaxLife 10W40" - czyli niższej klasy olej półsyntetyczny, ale dostosowany do samochodów z dużym przebiegiem - jak mój. I co teraz wybrać? Wysokiej klasy syntetyk, ale bez specjalnych dodatków, czy półsyntetyk, który zaprojektowany jest specjalnie do samochodów z wysokim przebiegiem?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hmm... Jeśli zamierzasz być wierny producentowi Valvoline na twoim miejscu pozostałbym przy oleju MaxLife 10W40. Ale... no właśnie zawsze jest jakieś "ale". Jest to olej klasy średniej i jeśli zamierzasz używać oleju klasy premium i nadal chcesz korzystać z Valvoline użyj bez żadnych obaw SynPower 5W40. Dlaczego nie warto przechodzić z W40 na W30, opisałem powyżej.

      Delete
  2. Czy jak przejdę np. z 5W30 na 0W40 to pytanie czy jak chce przejść z powrotem na 5W30 to będzie tak samo jak opisałeś przy tym artykule?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pierwsza "wartosć/cyfra" jest mało istotna przy twoim powrocie. W twoim przypadku jest to 5W i 0W. Ważniejsza jest druga "wartość/ cyfra". W twoim przypadku W30 i W40. Dlaczego? To są dwa zupełnie inne oleje z różnymi filmami - grubszym (W40) i cieńszym (W30). Może się okazać, że zmiana W40 na W30 może doprowadzić do rozpoczęcia spalania oleju - tzw. "brania oleju" przez silnik. Wszystko zależy od stanu jednostki i jak długo uzytkowałeś silnik na 0W40. Między wartościami 5W i 0W są minimalne różnice, jednak między wartościami W30 i W40 są już bardzo duże różnice w lepkości.
      Podsumowując, jeżeli nie boisz się i lubisz ryzyko, możesz spróbować przejść na 5W30, ale ja na Twoim miejscu bym tego nie robił...

      Delete

Popular Posts