5W30 vs 5W40 Który wybrać? - Difference between 5w30 and 5w40 oil

5W30 czy 5W40?

Takie pytanie jest bardzo często zadawane w sieci...

Pytanie tylko po co? Przecież to zupełnie inne oleje. Żeby to wyjaśnić weźmiemy pod lupę dwa oleje jakiegoś producenta powiedzmy - Castrol.
Następnie wskażemy dwa oleje tego samego rodzaju np. Castrol Magnatec 5W30 i Castrol Magnatec 5W40. Oba oleje ze specyfikacją C3.
Jak widać po końcówkach W30 i W40 oleje różnią się jedynie lepkością w wysokich temperaturach. Jednak czy jest to jedyna różnica? Przyjrzyjmy się kartom charakterystyk poszczególnych olejów...

Such a question is very often asked in the network...
The question is why? After all, these are completely different oils. To explain this, let's take a look at two oils from a manufacturer, let's say Castrol.
Then we will identify two oils of the same type, e.g. Castrol Magnatec 5W30 and Castrol Magnatec 5W40. Both oils have a C3 specification.
As you can see from the W30 and W40 tips, the oils only differ in viscosity at high temperatures. But is that the only difference? Let's take a look at the safety data sheets for each oil...

5w30 vs 5w40, 5w30 czy 5w40, 5w30 vs 5w40 different, castrol magnatec 5W30, castrol magnatec 5W40, olej 5W30 kontra 5W40, zmiana 5W30 na 5W40, przejście z 5W40 na 5W30,
5w30 vs 5w40, 5w30 czy 5w40, 5w30 vs 5w40 different, castrol magnatec 5W30, castrol magnatec 5W40, olej 5W30 kontra 5W40, zmiana 5W30 na 5W40, przejście z 5W40 na 5W30, 

Jak widzimy oleje mają kompletnie różne właściwości techniczne.
Jednak który olej będzie lepszy do Twojego silnika?
Nie, wiem. Sam musisz to sprawdzić na stronie Castrola, odszukując zakładkę dobierz olej, następnie, wyszukujemy nasz samochód, silnik, rok itd. Pokażę nam się lista zalecanych olejów silnikowych castrola do naszego samochodu.

Zdaje sobie sprawę że nie każdemu chce się wyszukiwać odpowiedniego oleju do swojego silnika, dlatego przeważnie leją taki olej jaki im pasuje albo jaki im da sprzedawca - oczywiście to duży błąd. Większość sprzedawców wciśnie wszystko nieświadomemu klientowi co mu zalega na magazynie tłumacząc: "Panie, bierz Pan ten olej, jest najlepszy".

As we can see, oils have completely different technical properties.

But which oil will be better for your engine? 

No, I know. You have to check it yourself on the Castrola website, searching for the oil tab, select the oil, then, we search for our car, engine, year, etc... I will show you a list of recommended castrol engine oils for our car. I realize that not everyone wants to find the right oil for their engine, so usually they pour the oil that suits them or what the seller will give them - of course it's a big mistake. Most dealers will squeeze everything to an unaware customer who is in arrears when explaining to him: "Sir, take this oil, it's the best.

Kiedy zastosować olej 5W40?

Do większości samochodów osobowych zalecany jest olej 5W30. Jednak co drugi właściciel, zamiast wlewać do silnika 5W30 wlewa 5W40. Pytanie po co tak robią? Większość po prostu wlewa taki olej ponieważ uważa że 5W30 to "woda" i będzie za rzadki. Oczywiście jest to stereotypowe myślenie... płynność danego oleju jest taka i koniec.
Warto przejść z oleju 5W30 na 5W40 w przypadku kiedy nasz silnik jest "przeciążany" - piłowany. W skrócie kiedy nie ma łatwego życia... Wyższa lepkość w wyższych temperaturach lepiej chroni nasz silnik.
Kolejnym powodem dla którego warto przejść na 5W40 jest przypadek dość częsty - gdy nasz silnik zaczyna brać olej. Jeśli ktoś nie chce się bawić w remont, pewnym opóźnieniem w remoncie może być właśnie zastosowanie oleju gęstszego. Są też hardcore'rzy którzy w takich przypadkach stosują nawet oleje W60.

When to use 5W40 oil?
For most passenger cars, 5W30 is recommended. However, every other owner, instead of pouring 5W30 into the engine, should use 5W40. The question is, why do they do this? Most people just pour it because they think that 5W30 is "water" and it will be too rare. Of course, this is stereotypical thinking.... the liquidity of the oil is like that and that's it.
It's worth switching from 5W30 to 5W40 when your engine is "overloaded" - sawn. In short, when there is no easy life... Higher viscosity at higher temperatures better protects our engine.
Another reason to switch to 5W40 is a fairly common case - when our engine starts to take oil. If someone does not want to play with the repair, a certain delay in the repair may be the use of thicker oil. There are also hardcore'ers who in such cases use even W60 oils.

Co się stanie gdy przejdę z oleju 5W30 na 5W40?

Czysto i teoretycznie to kompletnie nic. Na pewno nasz silnik się wyciszy. Klekot podczas zimnych startów może być większy, ale po rozgrzaniu na pewno silnik będzie znacznie ciszej pracował. Dlaczego? Ponieważ olej jest gęstszy, a tym silnik ma ciężej - olej stawia silnikowi większy opór. W silnikach benzynowych tak zmiana będzie okupiona większym zużyciem paliwa (benzyny), w dieselach tej różnicy nie odczujemy, ze względu na większy moment obrotowy.

Co się stanie gdy przejdę z oleju 5W40 na 5W30?

Tu jest ogromna loteria. Są przypadki gdy nic z silnikiem się nie dzieje, najczęściej jednak po takiej zmianie silnik zacznie nam spalać olej (o ile na 5W40 nam nie spalał). Czy w takim wypadku warto przechodzić na 5W30? Raczej nie...

Pytania? Można zadawać w komentarzach, odpowiem na wszystkie w wolnym czasie
Piotr Tester

What happens when I switch from 5W30 to 5W40?
Clean and theoretical, it's completely nothing. I'm sure our engine will calm down. Klekot during cold starts may be bigger, but when warmed up the engine will certainly run much quieter. Why? Because the oil is denser and the engine is harder, the oil gives the engine greater resistance. In petrol engines, the change will be bought with a higher fuel consumption (petrol), in diesel engines we will not feel this difference, because of the higher torque.
What happens when I switch from 5W40 to 5W30?
There is a huge lottery here. There are cases when nothing happens to the engine, but most often after such a change the engine will start to burn oil (unless it burned us for 5W40). In this case, is it worth to switch to 5W30? Rather not...
Questions? You can ask in comments, I will answer all of them in my free time.
Piotr Tester

Comments

  1. To ja mam dla Ciebie inne pytanie i ciekawe, co mi doradzisz: mam kilkunastoletni samochód klasy średniej, z przebiegiem ponad 300 tys. 2.5 benzyna, wolnossący, stan silnika bardzo dobry. Odkąd go użytkuję (od roku) jeździłem na półsyntetyku Valvoline MaxLife 10W40 ale chcę zmienić olej na lepszy. Na stronie Valvo wynika, że doradzają do tego modelu full syntetyk SynPower 5W30 (w domyśle chyba jako do nowego auta?), ale poniżej jest, w innych rekomendacjach, ">100 tys. - MaxLife 10W40" - czyli niższej klasy olej półsyntetyczny, ale dostosowany do samochodów z dużym przebiegiem - jak mój. I co teraz wybrać? Wysokiej klasy syntetyk, ale bez specjalnych dodatków, czy półsyntetyk, który zaprojektowany jest specjalnie do samochodów z wysokim przebiegiem?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hmm... Jeśli zamierzasz być wierny producentowi Valvoline na twoim miejscu pozostałbym przy oleju MaxLife 10W40. Ale... no właśnie zawsze jest jakieś "ale". Jest to olej klasy średniej i jeśli zamierzasz używać oleju klasy premium i nadal chcesz korzystać z Valvoline użyj bez żadnych obaw SynPower 5W40. Dlaczego nie warto przechodzić z W40 na W30, opisałem powyżej.

      Delete
  2. Czy jak przejdę np. z 5W30 na 0W40 to pytanie czy jak chce przejść z powrotem na 5W30 to będzie tak samo jak opisałeś przy tym artykule?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pierwsza "wartosć/cyfra" jest mało istotna przy twoim powrocie. W twoim przypadku jest to 5W i 0W. Ważniejsza jest druga "wartość/ cyfra". W twoim przypadku W30 i W40. Dlaczego? To są dwa zupełnie inne oleje z różnymi filmami - grubszym (W40) i cieńszym (W30). Może się okazać, że zmiana W40 na W30 może doprowadzić do rozpoczęcia spalania oleju - tzw. "brania oleju" przez silnik. Wszystko zależy od stanu jednostki i jak długo uzytkowałeś silnik na 0W40. Między wartościami 5W i 0W są minimalne różnice, jednak między wartościami W30 i W40 są już bardzo duże różnice w lepkości.
      Podsumowując, jeżeli nie boisz się i lubisz ryzyko, możesz spróbować przejść na 5W30, ale ja na Twoim miejscu bym tego nie robił...

      Delete
  3. Witam

    Mam i30 z 2009 i do tej pory był zalewany olejem 5w40 (wg faktur ASO). Rok temu wlałem 10w40 a w tym po konsultacji z ASO jednak 5w30, który zaleca producent. Czy taka zmiana po kilku latach może negatywnie wpłynąc na silnik, który nie brał oleju np?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kolejny komentarz który znalazłem w spamie... Jeśli długo używał Pan 10W40, przejście na 5W30 nie jest zbyt dobrym pomysłem. Najpierw proszę przejść na 0W40 - olej mocno zbliżony do 5W40 a po części do 5W30. Ogólnie olej 0W40 ma ogromną przewagę nad 5W40 - ultra płynność w ujemnych temperaturach, a ochrona w wysokich temperaturach niemal identyczna jak 5W40.

      Delete
  4. Witam mam takie pytanie mam st 220 bierze mi olej przy palowaniu go ok 2,5 litra na 10tys nie ma lekko,ale ostatnio zaczeło mi stukać pod pokrywą zaworów i pomyślałem o zmianie na 5w40 lepiej znosi wysokie temp i takie tam .Oczywiscie jak silnik jest zimny nic nie stuka .Specyfikacja dopuszcza tylko 5w30 myślę że po wlaniu 40stki szlag go nie trafi :P
    Pozdro i czekam na odpowiedz

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nie wiem dlaczego część komentarzy trafiła do spamu... Co do Pana pytania, które jest już mało istotne ze względu na miniony czas... ale, odpiszę: Jeśli silnik spala olejem, specyfikacja oleju powinna zejść na drugi plan... proszę przejść na 5W40. Jeśli poprzednio lał Pan 5W30 C3, teraz też 5W40 C3.

      Delete
  5. Który olej będzie lepszy dla turbo?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Proszę wybrać olej zalecany przez producenta. Jeśli producent dopuszcza stosowanie oleju 5W30 lub 5W40, proszę wybrać 5W40.

      Delete
  6. Witam jesli instrukcja przewiduje olej 5w30 oraz 10w40 to czy mogę zalać np 5w40?. Pozdrawiam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jak producent przewiduje zastosowanie oleju od 5W30 do 10W40 to bez problemu może Pan użyć oleju 5W40.

      Delete
  7. witam do audi s5 v6 tfsi 2015 r 77 tyś km ,mialem olej 5w30 i zalalelm 5w40,czy jest to dobry pomysł czy wrocic pozniej do 5w 30?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Do nowszych od z grupy VW zalecany jest olej tylko 5W30 z normą VW 507.00. Zalecam powrót do 5W30. Np. Valvoline XL-III 5W30, Fuchs Titan GT1 Pro-C3 5W30, Total Inego Long Life 5W30. Sam olej w tak dużym silniku może okazać się za słaby, proponuje użycie dodatkowo oleju w celu zwiększenia filmu olejowego np. Xad0 1 Stage Maximum, SteelShield, Bilstein R2000, GT-em, Xado EX120 (RF100).

      Delete
  8. Witam jeżdżę VW 1.9tdi na pompowtryskach stosuję olej Valvoline synpower 5w/40 czy mogę przejść na maxlife 5w/40 ten olej nie ma normy 505.01 do pompowtrysków

    ReplyDelete
    Replies
    1. Według producenta seria SynPower to oleje klasy Premium, a MaxLife już niestety niższa półka, tw. zmiana raczej nie będzie korzystna. Brak normy 505.01 to nie problem, mimo iż nie jest to zbyt dobre dla pompowtrysków, ale znam osoby które całe życie leją oleje bez ten normy i silniki pracując bez zastrzeżeń. Jeśli chce Pan pozostać przy tym producencie proponuje użycie oleju VALVOLINE ALLCLIMATE DIESEL C3 5W40 - zmiana powinna być słyszalna natychmiast po zastosowaniu, dodatkowo olej zalecany do tego silnika.

      Delete
  9. Witam! Posiadam golfa combi 1.9tdi nr 6 najechane 180tyś nic się nie dzieje latem maszyna trochę lata po górach moc 105km fabryka przewiduje tylko 5w/30 czy mogę wlać 5w40 aby bardziej uchronić silnik przed zużyciem?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Z tego co pamiętam w tych silnikach producent zaleca olej tylko z normą VW 507 a taką normę posiadają tylko oleje 5W30. Chce Pan wzmocnić olej (film olejowy) proszę użyć dodatku do oleju. Jeśli nie dba Pan o normy VW, i chce Pan użyć oleju o wyższej lepkości, na start zamiast 5W40 proszę użyć 0W40.

      Delete
  10. Witam!posiadam Seata 1.9tdi jeżdżę na Valvoline alclimate 5w/40 czy jest sens przechodzić na synpower 5w40 bo to olej premium?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Moim zdaniem nie zauważy Pan żadnej różnicy w pracy silnika po przejściu na SynPower 5W40. Lepiej wybrać tańszy olej + dodać dodatek - wtedy na pewno usłyszy Pan i poczuję różnice.

      Delete
  11. Ja mam tylko uwagę - nie stosuj zamiennie słowa "gęstość" ze słowem "lepkość" bo to dwa różne parametry. Np. w zdaniu: "(...)pewnym opóźnieniem w remoncie może być właśnie zastosowanie oleju gęstszego." Gęstość oba oleje mają taką samą, ale lepkość już różną w tej samej temperaturze i to właśnie lepkość jest istotnym parametrem.

    ReplyDelete
  12. Miałem to już kiedyś odblokować... ale obawiałem się jakiś "dziwnych" rzeczy które tu będą wstawiane nie związanych z tematyką. Ale, ok, to za chwilę odblokuje i zobaczymy co się stanie.

    ReplyDelete
  13. Witam,
    Mam pytanko Hyundai i40 1.6GDI , tradycyjnie chciałem zrobić serwis olejowy po zakupie. Pod maską karteczka motul 5w40, a jak spojrzałem, to producent zaleca 5w30. I teraz nie wiem co zrobić, zostać przy tym co jest, czy zmienić na 5w30 ? Proszę poradzić

    ReplyDelete
  14. Witam, kupiłem 12 letnie autko - Fiat Panda 1.1 z przebiegiem 70 tyś. Nie wiadomo jaki olej był lany. Zostawiłem go na pełny przegląd pozakupowy w serwisie samochodowym. Wlano mu olej Castrol 5W30, mechanik wyjaśnił mi że to optymalny olej do tego silnika a jego wymiana następuje co 15 tys. Czy miał rację?

    ReplyDelete
  15. Witam.Mam silnik n46 w e46 z roku 2004.Bedzie to moja druga zmiana oleju po kupnie.Teraz jezdzi na Ravenolu 5w30 i delikatnie zuzuwa ten olej.Jakies 600ml na 4 tys km. Chce przejsc na Shell Helix Ultra 5w40 .Czy to dobra zmiana.Dodam ze delikatnie slychac vanosa i chce go wycicszyc

    ReplyDelete
  16. Witam jaki olej Pan poleca do Mercedesa W211 e320 204 hp 2004r
    5w30 czy 5w40 150tys przebiegu

    ReplyDelete

Post a Comment