Saturday, November 5, 2016

5w50 do jakiego silnika czyli kiedy stosować ekstremalną lepkość - 5w50 which engine

5W50 jestem olejem do zadań specjalnych.

Są przypadki i sytuacje które wymagają stosowania tego typu oleju. 

Na początek jednak zaznaczam że nie jestem zwolennikiem stosowania olejów innych niż te zalecane przez producenta. Wyjątek, to dwóch producentów którzy zalecają na starcie, jako oleje zalecane - referencyjne, stosowanie olejów półsyntetycznych zamiast syntetycznych. W takich przypadkach stosuje odskocznie, i stosuje oleje syntetyczne ale innego producenta...

Nie wymyśli jeszcze lepszego oleju niż syntetyczny i tego się trzymajmy (nie mam tu na myśli dodatków zmniejszających tarcie).
Wracając do tematu... i oleju 5W50. Jest to olej o bardzo dużej lepkości w wysokich temperaturach.

5w50, 10w60, 5w60, olej 5w50, oil 5w50, 5W50 oil, 10W60 oil, 5W50 zastosowanie, 10W60 zastosowanie, 5w50 do jakiego silnika, 5W50 peak life, 10W60 valvoline, 5W50 vs 10W60
5w50, 10w60, 5w60, olej 5w50, oil 5w50, 5W50 oil, 10W60 oil, 5W50 zastosowanie, 10W60 zastosowanie, 5w50 do jakiego silnika, 5W50 peak life, 10W60 valvoline, 5W50 vs 10W60


Jakie są plusy tego typu olejów?
Niewątpliwie, doskonale chronią nasz silnik w wysokich temperaturach.
Jakie są wady?
Nie najniższa cena, i zwiększanie spalania. Dlaczego? Silnik po prostu ma ciężej - musi pokonać większe siły stawiane przez olej. To olej stawia jakich opór? Chodzi mi głównie o grubość filmu, który w takim oleju jest grubszy. A co to znaczy "grubość filmu olejowego"? Powiedzmy że olej to miliardy drobnych kuleczek, które ograniczają tarcie. W oleju powiedzmy 5W30 te kuleczki będą miały określoną małą grubość, zaś w oleju 5W50 te kuleczki będą znacznie grubsze i większe. I na logikę będzie je ciężej przesunąć.

W jakich sytuacjach stosować oleje 5W50?

1. Silnik spala olej lub inaczej silnik bierze olej.
Powiedzmy że nasz silnik mino stosowania oleju 5W40, który jest zalecany przez producenta spala olej. Żeby w większym stopniu zatrzymać jego spalanie, można przejść na 5W50. Nic się nie stanie silnikowi, natomiast powrót na 5W40 nie będzie wskazany, ponieważ doprowadzi to do jeszcze większego spalania oleju.

2. Tuning lub chipowany samochód
Jeśli nasz samochód ma założony chip, jest poddany tuningowi technicznemu polegającemu na zwiększeniu mocy, możemy przejść na 5W50, w celu zapewnienia lepszej ochrony w wysokich temperaturach.

3. Gaz czyli instalacja gazowa
Jeśli nasz samochód wyposażony jest w instalacje gazową, także możemy pokusić się o stosowanie oleju o zwiększonej lepkości. Po co? Olej nie tylko smaruje nasz silnik, ale także zapewnie odpowiednie chłodzenie silnika. To silnika nie chłodzi chłodnica? Tak, to prawda, ale olej także odpowiedzialny jest temperaturę silnika. Analogicznie, lepsze smarowanie, oznacza niższą temperaturę. Jak oczywiście pewnie każdy wie, stosowanie instalacji gazowych łączy się podwyższeniem temperatury spalania naszego silnika, czasami objawia się to także przegrzewaniem silnika zasilanych gazem.

4. Kolekot czyli uciszamy nasz silnik
Osobom o wrażliwym słuchu, którym przeszkadza ich klekot silnika, mimo stosowania oleju 5W40, mogą spróbować go uciszyć olejem 5W50. Dlaczego niby olej 5W50 ma niby lepiej wyciszyć silnik niż mój super drogi olej 5W40? Chodzi tu o lepkość w wysokich temperaturach, po prostu w oleju 5W50 ta lepkość jest znacznie wyższa.
Przeszedłem na 5W50 a mój silnik dalej klepie... chociaż trochę się wyciszył, ale dla mnie to wciąż za głośny klekot. Spokojnie jest jeszcze jedna deska ratunku... pomijał fakt że silnik jest w 100% sprawny. Uszkodzonego silnika nic nie wyciszy, nawet najgęstszy olej.
Jeśli zawiedzie 5W50 ostatecznie można sięgnąć po mega gęsty w wysokich temperaturach olej syntetyczny 5W60. Ale taki olej jest trudno dostępny i niebotycznie drogi... ale kto bogatemu zabroni zakupić taki olej.

5. Duże pojemności silników
Silniki typu V12, V10, V8 to na prawdę duże zabawki - szczególnie V12. Kultura pracy tych silnika, wprawia większość osób w zachwyt. Te silnik potrzebują naprawdę solidnego smarowania, dlatego warto, wtedy zastosować 5W50, aby ułatwić pracę tej powiedzmy 48 zaworowej klawiaturze.

Mam nadzieje że już teraz nie będzie pytać dotyczących powodów stosowania tego oleju

Jeśli ma ktoś jakieś pytania, proszę zadawać je w komentarzach, odpowiem na wszystkie w wolnym czasie.

Piotr Tester

2 comments:

  1. 5W50 kojarzyło mi się tylko dla siników sportowych. Ale chyba tylko MOTUL ma olej 300V power 5W30 i 5W40 dla sportu. I mam pytanie do czego by się nadał syntetyczny olej 10W60 bo z tego co wiem to też jest olej dla silników sportowych.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ogólnie każdy olej o większej gęstości ...W40 można zaliczyć do oleju sportowego. W zwykły samochodach takich olejów się nie używa, bo jest to zbyteczne.
      Z tego co się orientuje, to każdy producent lub większa część posiada w swoim asortymencie jakiś olej do użytku sportowego - czyli o zwiększonej lepkości.

      Delete

Popular Posts