5w50 do jakiego silnika czyli kiedy stosować ekstremalną lepkość - 5w50 which engine

5W50 jest olejem do zadań specjalnych.

Są przypadki i sytuacje które wymagają stosowania tego typu oleju. 

Na początek jednak zaznaczam że nie jestem zwolennikiem stosowania olejów innych niż te zalecane przez producenta. Wyjątek, to dwóch producentów którzy zalecają na starcie, jako oleje zalecane - referencyjne, stosowanie olejów półsyntetycznych zamiast syntetycznych. W takich przypadkach stosuje odskocznie, i stosuje oleje syntetyczne ale innego producenta...

5W50 is oil for special tasks.
There are cases and situations that require the use of this type of oil.
At the beginning, however, I note that I am not in favor of using oils other than those recommended by the manufacturer. The exception is two manufacturers who recommend at the start as recommended oils - reference, the use of semi-synthetic oils instead of synthetic. In such cases, he uses stepping stones, and uses synthetic oils but from another manufacturer ...

Nie wymyśli jeszcze lepszego oleju niż syntetyczny i tego się trzymajmy (nie mam tu na myśli dodatków zmniejszających tarcie).
Wracając do tematu... i oleju 5W50. Jest to olej o bardzo dużej lepkości w wysokich temperaturach.

Nobody came up with an even better oil than synthetic oil and let's stick to it (I don't mean friction reducing additives). Returning to the topic ... and 5W50 oil. It is an oil with very high viscosity at high temperatures.

5w50, 10w60, 5w60, olej 5w50, oil 5w50, 5W50 oil, 10W60 oil, 5W50 zastosowanie, 10W60 zastosowanie, 5w50 do jakiego silnika, 5W50 peak life, 10W60 valvoline, 5W50 vs 10W60
5w50, 10w60, 5w60, olej 5w50, oil 5w50, 5W50 oil, 10W60 oil, 5W50 zastosowanie, 10W60 zastosowanie, 5w50 do jakiego silnika, 5W50 peak life, 10W60 valvoline, 5W50 vs 10W60


Jakie są plusy tego typu olejów?
Niewątpliwie, doskonale chronią nasz silnik w wysokich temperaturach.
Jakie są wady?
Nie najniższa cena, i zwiększanie spalania. Dlaczego? Silnik po prostu ma ciężej - musi pokonać większe siły stawiane przez olej. To olej stawia jakich opór? Chodzi mi głównie o grubość filmu, który w takim oleju jest grubszy. A co to znaczy "grubość filmu olejowego"? Powiedzmy że olej to miliardy drobnych kuleczek, które ograniczają tarcie. W oleju powiedzmy 5W30 te kuleczki będą miały określoną małą grubość, zaś w oleju 5W50 te kuleczki będą znacznie grubsze i większe. I na logikę będzie je ciężej przesunąć.

W jakich sytuacjach stosować oleje 5W50?

1. Silnik spala olej lub inaczej silnik bierze olej.
Powiedzmy że nasz silnik mino stosowania oleju 5W40, który jest zalecany przez producenta spala olej. Żeby w większym stopniu zatrzymać jego spalanie, można przejść na 5W50. Nic się nie stanie silnikowi, natomiast powrót na 5W40 nie będzie wskazany, ponieważ doprowadzi to do jeszcze większego spalania oleju.

2. Tuning lub chipowany samochód
Jeśli nasz samochód ma założony chip, jest poddany tuningowi technicznemu polegającemu na zwiększeniu mocy, możemy przejść na 5W50, w celu zapewnienia lepszej ochrony w wysokich temperaturach.

3. Gaz czyli instalacja gazowa
Jeśli nasz samochód wyposażony jest w instalacje gazową, także możemy pokusić się o stosowanie oleju o zwiększonej lepkości. Po co? Olej nie tylko smaruje nasz silnik, ale także zapewnie odpowiednie chłodzenie silnika. To silnika nie chłodzi chłodnica? Tak, to prawda, ale olej także odpowiedzialny jest temperaturę silnika. Analogicznie, lepsze smarowanie, oznacza niższą temperaturę. Jak oczywiście pewnie każdy wie, stosowanie instalacji gazowych łączy się podwyższeniem temperatury spalania naszego silnika, czasami objawia się to także przegrzewaniem silnika zasilanych gazem.

4. Kolekot czyli uciszamy nasz silnik
Osobom o wrażliwym słuchu, którym przeszkadza ich klekot silnika, mimo stosowania oleju 5W40, mogą spróbować go uciszyć olejem 5W50. Dlaczego niby olej 5W50 ma niby lepiej wyciszyć silnik niż mój super drogi olej 5W40? Chodzi tu o lepkość w wysokich temperaturach, po prostu w oleju 5W50 ta lepkość jest znacznie wyższa.
Przeszedłem na 5W50 a mój silnik dalej klepie... chociaż trochę się wyciszył, ale dla mnie to wciąż za głośny klekot. Spokojnie jest jeszcze jedna deska ratunku... pomijał fakt że silnik jest w 100% sprawny. Uszkodzonego silnika nic nie wyciszy, nawet najgęstszy olej.
Jeśli zawiedzie 5W50 ostatecznie można sięgnąć po mega gęsty w wysokich temperaturach olej syntetyczny 5W60. Ale taki olej jest trudno dostępny i niebotycznie drogi... ale kto bogatemu zabroni zakupić taki olej.

5. Duże pojemności silników
Silniki typu V12, V10, V8 to na prawdę duże zabawki - szczególnie V12. Kultura pracy tych silnika, wprawia większość osób w zachwyt. Te silnik potrzebują naprawdę solidnego smarowania, dlatego warto, wtedy zastosować 5W50, aby ułatwić pracę tej powiedzmy 48 zaworowej klawiaturze.

Mam nadzieje że już teraz nie będzie pytać dotyczących powodów stosowania tego oleju

Jeśli ma ktoś jakieś pytania, proszę zadawać je w komentarzach, odpowiem na wszystkie w wolnym czasie.

Piotr Tester

What are the pros of this type of oil?
Undoubtedly, they perfectly protect our engine at high temperatures.
What are the disadvantages?
Not the lowest price, and increasing combustion. Why? The engine is simply heavier - it must overcome the greater forces imposed by oil. Is oil what resistance? I mainly mean the thickness of the film, which is thicker in such oil. And what does "oil film thickness" mean? Let's say oil is billions of tiny balls that reduce friction. In 5W30 oil, say, these balls will have a certain small thickness, while in 5W50 oil, these balls will be much thicker and larger. And it will be harder to shift them to logic.

In what situations should I use 5W50 oils?
1. The engine burns oil or the engine takes oil.

Let's say our engine uses 5W40 oil, which is recommended by the manufacturer, burns the oil. To further stop its burning, you can go to 5W50. Nothing will happen to the engine, but a return to 5W40 will not be recommended, because it will lead to even more oil burning.

2. Tuning or chipped car
If our car has a chip installed, it is subjected to technical tuning consisting in increasing the power, we can go to 5W50, in order to provide better protection at high temperatures.

3. Gas or gas installation
If our car is equipped with a gas installation, we can also be tempted to use oil with increased viscosity. For what? The oil not only lubricates our engine, but also ensures adequate engine cooling. Is the engine not cooled by the radiator? Yes, it's true, but oil is also responsible for the engine temperature. Similarly, better lubrication means lower temperatures. As of course, probably everyone knows, the use of gas installations is associated with an increase in the combustion temperature of our engine, sometimes it also manifests itself in overheating of a gas-powered engine.

4. Kolekot or silence our engine
People with sensitive hearing who are disturbed by the clatter of the engine, despite the use of 5W40 oil, can try to silence it with 5W50 oil. Why is 5W50 oil better muted than my super expensive 5W40 oil? It's about viscosity at high temperatures, just in 5W50 oil this viscosity is much higher.
I switched to 5W50 and my engine keeps patting ... although it has quieted down a bit, but for me it is still too loud clatter. There is one more lifeline ... he ignored the fact that the engine is 100% functional. A damaged engine will not mute, even the thickest oil.
If 5W50 fails, you can reach for mega thick 5W60 synthetic oil at high temperatures. But such oil is hardly available and extremely expensive ... but who will prohibit the rich buy such oil.

5. Large engine capacities
V12, V10, V8 engines are really big toys - especially V12. The work culture of these engines makes most people delight. These engines need really solid lubrication, so it's worth using 5W50 to facilitate the operation of, say, a 48 valve keyboard.

I hope he won't ask you now about the reasons for using this oil

If anyone has any questions, please ask them in the comments, I will answer all in my free time.

Comments

  1. 5W50 kojarzyło mi się tylko dla siników sportowych. Ale chyba tylko MOTUL ma olej 300V power 5W30 i 5W40 dla sportu. I mam pytanie do czego by się nadał syntetyczny olej 10W60 bo z tego co wiem to też jest olej dla silników sportowych.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ogólnie każdy olej o większej gęstości ...W40 można zaliczyć do oleju sportowego. W zwykły samochodach takich olejów się nie używa, bo jest to zbyteczne.
      Z tego co się orientuje, to każdy producent lub większa część posiada w swoim asortymencie jakiś olej do użytku sportowego - czyli o zwiększonej lepkości.

      Delete
    2. Ciekawe o ile podniesie się ciśnienie oleju w silniku po zalaniu olejem 5w50 w porównaniu do 5w40 i 5w30. Myślę że sporo, przy okazji wyszła by cała prawda o zasadności stosowania tzw. olejów "energooszczędnych" w naszej strefie klimatycznej.
      Warto by się kiedyś pokusić o taki test.

      Delete
    3. Co z tego że będzie większe ciśnienie jak spadnie przepływ oleju, a tym samym węzły tarcia będą grzały się bardziej. Ktoś to policzył i dobrał optymalną lepkość oleju. Co z wydajnością pompy oleju ? co z chłodzeniem tłoka przez cylindry przy większej lepkości oleju? Najlepiej zalejcie silnik moto doctorem i będziecie chodzić z bananem na twarzy.

      Delete
  2. Ciekawe o ile podniesie się ciśnienie oleju w silniku po zalaniu olejem 5w50 w porównaniu do 5w40 i 5w30?
    Przy okazji wyszłaby cała prawda o zasadności stosowania tzw olejów energooszczędnych w silnikach.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kup manometr olej i sprawdź - w czym problem ?

      Delete
  3. Witam posiadam silnik 1.4 140km silnik oploski leje tak jak zalecają 5w30 ale powiedziano mi bym zmienił olej na 5w50 i nie wiem czy mam tak zrobić?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Chcę Pan użyć oleju 5W50 w bardzo małym silniku 1.4 który jest dość mocno wysilony? Tylko w jakim celu. Jeśli nie ma problemów ze spalaniem oleju, silnik się nie przegrzewa, pracuje cicho to proponuje pozostać przy 5W30. Jeśli chce usilnie Pan zmienić olej na ten o wyższej lepkości proponuje przejście stopniowe na 0W40. Proszę pamiętać że każdy olej można wzmocnić dodając dodatek do oleju i np. z oleju 5W30 tworzy nam się olej o tej samej lepkości ale o znacznie silniejszym filmie olejowym. Polecane dodatki: GT-em, SteelShield, Motor-life plastmalu, Archoil 9200v2, Xado Turbo Verylube - wymienione dodatki nie osiadają na silniku, czyli nie wypełniają mikro ubytków (zarysowań).

      Delete
  4. Po zmianie w NOWYM samochodzie po 14.000 km z 5W40 na 5W50 zużycie paliwa nieznacznie (ok0,4l) ale zauważalnie spadło...
    Po prostu bardziej lepki olej lepiej wypełnił szczeliny pracujących powierzchni i np.wał przestał sie telepać w ramach swoich luzów i zaczął płynniej się obracać przez co przestała być tracona energia kinetyczna wału na "szamotanie się" - oczywiście w skali mikro.
    Auto budżetowe na F silnik 1,4 16V luźnej budowy zalany szczynowatym olejem aby spełnił emisje CO2 EURO6 na stanowisku pomiarowym
    A ze po 100.000 silnik będzie wyklepany - w większości wypadków będzie po gwarancji

    ReplyDelete
  5. Ważnym elementem każdego mechanizmu jest też chłodzenie silnika, o które zawsze trzeba dbać. Gdy niewłaściwie dbamy o chłodzenie naszego silnika to długo nam on nie posłuży

    ReplyDelete
  6. Jakie są wady oprócz zwiększenia spalania co z niskimi temperaturami z nagarem czy do filtrów dpf fap się nadaje?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wady 5W50: Silnik zimą wolniej się nagrzewa, zwiększa się tarcie podczas rozruchu. Zwykłe oleje 5W50 nie nadają się do silników z dpf'em, ale niektórzy producenci już wprowadzili na rynek oleje 5W50 z normą C3, tw. można je używać nawet do dpf'a - np. Rowe 5W50 C3. Należy jednak zdać sobie sprawę że nie wszystkie silniki wytrzymają tak ekstremalną lepkość jaką jest 5W50. Jeśli do silnika producent zaleca jedynie oleje A5/B5 bądź C2, przejście na 5W50 może się źle skończyć.

      Delete
  7. Witam... Posiadam jednostkę audi 4.2 V8 tdi.przebieg ponad 300tysi.i mechanik zalecił mi wymianę oleju właśnie na 5W50...ale w silniku lekko odzywa się rozrząd...więc czy jest wskazane zalanie tego motoru tym olejem???proszę o podpowiedź..

    ReplyDelete
  8. Posiadam opla 1.6 16 bierze olej, jeżdżę na 10w40, czy proponuję kolega na przejście na 5w50 czy na minerał?

    ReplyDelete
  9. Posiadam spalającą duże ilości oleju Toyotę Avensis 1.8vvti, obecnie jeżdżę na 5w40, polecono mi olej 5w50, który ma obniżyć pobór oleju, co sądzisz ?

    ReplyDelete
  10. Świetnie napisany artykuł. Jak dla mnie bomba.

    ReplyDelete
  11. Witam mam Subaru Forester 2.0boxer bez turbo zwykły zasilany LPG co jakiś czas dolewam małe ilości oleju do silnika gdyż go spala.Milosnik tej marki powiedział mi żeby zmienić olej 15w40 na 5w50 zaznaczając że silnik ma już przejechane 410tys. Czy zaryzykować i zmieniać olej czy zostać przy tak gęstym ?Fan marki jednocześnie mechanik twierdzi że jest on stanowczo za gęsty

    ReplyDelete
  12. Poruszono tu jedną ciekawą rzecz ale brak fachowej odpowiedzi. Jak się zmienia ciśnienie oleju załóżmy na wolnych obrotach, przy 3000 i 4000 obrotów, przy rozgrzanym silniku w zależności od rodzaju oleju: 5w30, 5w40, 4w50. Bardzo ciekawe jaki to byłby rząd wartości w procentach!

    ReplyDelete
  13. Ja miałem następujący problem: przy odpalaniu na zimnym silniku, po 2-3 dniach, słychać było szklanki i klawiaturę oraz bałem się o rozrząd. Producent zalecał 5W30 i taki też stosowałem (nawet olej z logo producenta, nie tylko z aprobatą). Przymierzałem się do wymiany hydrauliki i rozrządu, ale kiedys wracając autostradą 300km ciągiem 130km/h 3200rpm nagle zapaliła mi się kontrolka ciśnienia oleju. co ciekawe nie było to w lecie, wręcz późną jesienią. Zjechałem na pas awaryjny, stanąłem. Ostygł, olej jest... ok do domu dojadę (10km). Na nastepny dzień płukanka (jak zwykle), nowy filtr i olej Mobil FS x1 5W50 + Ceratec (akurat co 2 wymiany leju stosuje). Od tamtej pory co zauważyłem: zniknął problem z hydrauliką z rana, silnik się wyciszył i nie pobiera oleju (5w30 był ubytek może ok 0,5L / 10000km). Jazda ciągiem 130km/h po 300-400km nie robi wrażenia. Zimą nie sprawdziłem, bo zasadniczo mam mokre ogrzewanie postojowe, z którego korzystam.

    ReplyDelete

Post a Comment