Olej silnikowy, a redukcja tarcia - Engine oil and friction reduction

Najważniejsza funkcja oleju? I co to jest olej silnikowy?

Olej silnikowy to lepka ciecz - bardziej lub mniej - która znajduję się pomiędzy zazwyczaj dwoma współpracującymi między sobą elementami. Elementy te podczas pracy ocierają się o siebie wytwarzając ciepło doprowadzając do zużywania się obu elementów. Aby je zminimalizować, stosuje się substancje, którą wpuszcza się między dane elementy na siebie oddziałujące. Tą substancją jest oczywiście olej (silnikowy, przekładniowy). Olej to olej.
Każdy jest inny i każdy ma innej właściwości. Dla przykładu biorąc pod lupę, olej Castrol Magnatec 5W40 A3/B4 i Castrol Magnatec 5W30 A3/B4, wydawać by się mogło że to te same (identycznie zbudowane) olej, powstałe z tych samych substancji. Ale nic bardziej mylnego, ponieważ mimo iż są to niemal identycznie nazwane oleje o różnej lepkości, to aby zmienić w danym oleju - zwiększyć lepkość - należy też zmienić prawie całkowicie skład danego oleju. To nie jest takie proste, że wystarczy zwiększyć zawartość substancji odpowiedzialność za wyższą lepkość i gotowe... mamy z oleju 5W30 olej 5W40 - nie! tu należy zbudować ten olej niemalże od nowa.

The most important function of the oil? And what is engine oil?
Motor oil is a viscous liquid - more or less - which is between two usually interacting elements. These elements rub against each other during production, causing the wear of both elements. To minimize them, substances are used that are allowed to enter between the interacting elements. Of course, this substance is oil (engine, transmission). Oil is oil.
Everyone is different and each has a different property. For example, taking a magnifying glass, Castrol Magnatec 5W40 A3 / B4 and Castrol Magnatec 5W30 A3 / B4, it would seem that it is the same (identically built) oil, made from the same substances. But nothing more wrong, because although they are almost identically named oils of different viscosity, to change the viscosity in a given oil in a given oil, the composition of a given oil should be changed almost completely. It is not so simple that it is enough to increase the content of the substance, the responsibility for higher viscosity and ready ... we have 5W30 oil 5W40 - no! here you should build this oil almost from scratch
engine oil removal pump , engine oil reviews , engine oil recommendation , engine oil ranking , engine oil repco , engine oil reservoir , engine oil stop leak , engine oil specification , engine oil selector , engine oil symbol , engine oil sign , engine oil shelf life , engine oil sludge , engine oil sale , engine oil suction pump , engine oil separator , engine oil types , engine oil treatment , engine oil temperature , engine oil testing , engine oil temperat
engine oil removal pump, engine oil reviews, engine oil recommendation, engine oil ranking, engine oil repco, engine oil reservoir, engine oil stop leak, engine oil specification, engine oil selector, engine oil symbol, engine oil sign, engine oil shelf life, engine oil sludge, engine oil sale, engine oil suction 

Często ludzie pytają mnie dlaczego np. Total MC3 5W40 wypada tak słabo, a już Total MC3 5W30 wypada znacznie lepiej. To właśnie dlatego, że są to zupełnie inne oleje, i nikt z nas nie zna dokładnego składu żadnego z olejów silnikowych. Ludzki rozum zawsze będzie podpowiadał nam że lepkość 5W40 będzie lepiej chronić silnik niż 5W30... tak, ale to zgubne myślenie. Do pewnej temperatury (mam na myśli wyższe temp. pracy) oba oleje będę pracowały na tym samym poziomie, lecz powyżej pewnej temperatury pracy olej 5W30 zacznie powoli tracić swoje właściwości, gdyż osiągnie swoje graniczne możliwości.
Podobnie właściwości można zaobserwować jeśli chodzi o porównanie 5W30 i 5W40 w niskich temperaturach. Ludzki rozum od razu podpowiada że to te same oleje, skoro z przodu mają "piątki". Jednak jest to kolejne błędne myślenie, ponieważ olej 5W30 ma pewne właściwości techniczne (zakres pracy) które są przesunięte w celu lepszej pracy w niskiej i średniej temp, natomiast właściwości techniczne (zakres pracy) oleju 5W40 będzie także przesunięty w stronę pracy niższej i średniej temp. z tym że w tym przypadku do średniej temp. należy dodać kilka stopni dodatkowych (ten olej zniesie prace w wyższej temp.).
Zakres pracy inaczej rozpiętość temperaturowa w jakiej olej będzie w stanie pracować można nazwać Indeksem, a dokładnie indeksem lepkości. Im indeks jest większy tym olej jest wstanie pracować w szerszej zakresie temperaturowym... Największe indeksy mają olej z "zerem" z przodu i "50" a nieraz i "60" z tyłu np. 0W50.
Dla przykładu 5W40 i 0W40. Który olej będzie miał większy indeks? 0W40.

Often, people ask me why, for example, the Total MC3 5W40 falls so poorly, and the Total MC3 5W30 is much better. This is because they are completely different oils, and none of us knows the exact composition of any of the engine oils. Human reason will always tell us that the 5W40 viscosity will better protect the engine than the 5W30 ... yes, but it's a fatal thinking. To a certain temperature (I mean higher temperature) both oils will work at the same level, but above a certain operating temperature, 5W30 oil will slowly lose its properties, because it will reach its limit.
Similarly, properties can be observed when it comes to the comparison of 5W30 and 5W40 at low temperatures. Human reason immediately tells you that it's the same oils, if they have "Fives" in front. However, this is another erroneous thinking, because 5W30 oil has some technical properties (work range) that are shifted to work better at low and medium temp, while the technical properties (work range) of 5W40 oil will also be shifted towards the lower and medium temperature work However, in this case, a few additional steps should be added to the medium temperature (this oil will not work at a higher temperature).
The scope of work or the temperature span in which the oil will be able to work can be called an Index, or more precisely a viscosity index. The bigger the index, the oil is able to work in a wider temperature range ... The largest indexes have oil with "zero" at the front and "50" and sometimes and "60" at the back, eg 0W50.
For example, 5W40 and 0W40. Which oil will have the larger index? 0W40.

engine oil overheating , engine oil on skin , engine oil price , engine oil pressure , engine oil pump , engine oil pressure low , engine oil pan , engine oil pressure switch , engine oil pressure sensor , engine oil pressure gauge , engine oil price malaysia , engine oil properties , engine oil quantity , engine oil quality ,
pump, engine oil separator, engine oil types, engine oil treatment, engine oil temperature, engine oil testing, engine oil temperature, viscosity index

Już wiemy że olej obniża temperaturę, walczy z zanieczyszczeniami... ale najważniejszą funkcją oleju jest redukcja tarcia. I tu jest cały problem, bo każdy olej w innym stopniu daje ochronę naszemu silnikowi. Bo co nam przyjdzie z tego że nasz olej będzie idealnie czysty i będzie idealnie czyścił nasz silnik, a temp. naszego silnika będzie niska, jeśli nie zagwarantuje nam solidnej ochrony przed powstającym tarciem. Najsłabiej chronią silnik oleje mineralne, najlepiej syntetyczne. Jednak dlaczego tak się dzieje? Dlaczego akurat oleje mineralne, a syntetyczne dają gorszą ochronę? Przecież olej to olej. Gdy popatrzymy na olej mineralny i syntetyczny nie zauważymy żadnej różnicy. Jednak jeśli zajrzymy jak zbudowane są oba oleje pod mikroskopem, dostrzeżemy różnice... olej syntetyczny ma idealnie gładką budową, zaś mineralny już nie. Powiedzmy że każdy olej to skupisko milionów kulek. Kulki w oleju syntetycznym są idealne i każda taka sama, zaś w oleju mineralnym już nie - niektóre są większe inne zaś mniejsze. Można powiedzie że olej syntetyczny jest bardziej dopracowany - bardziej precyzyjny, zaś mineralnym stworzony w mocnym pośpiechu.
Poprzez swoją nieidealną powierzchnie budowy (powiedzmy wiązania kulek) film olejowy oleju mineralnego jest bardziej podanym na rozerwanie, przez co chwilę zmienia się w nim stopień ochrony pomiędzy poszczególnymi pracującymi ze sobą elementami. Ta nierównomierna budowa oleju, zwiększa a następnie zmniejsza stopień tarcia. Bardzo podobnie pracuje olej syntetyczny, z tym że jego budowa jest tak idealna, że tworzący film olejowy z miliona kulek jest trudny do rozerwania, tym samym redukując tarcie z taką samą siłą.
Każdy olej - nawet najlepszy syntetyk - ma swoje graniczne możliwości, które prowadzą do zerwania filmu olejowego, a tym samym zwiększenia tarcia. Jak bardzo ważna jest redukcja tarcia w silniku, wie chyba każdy. Jednak największe zmiany redukcji tarcia w silniku mogą dostrzec posiadacze pojazdów zasilanych benzyną, ze względu na swój niższy moment i niską sprawność silnika. Po co w ogóle dbać o jak najniższe tarcie w silniku? W skrócie, aby cała moc została przekazywana przez silnik na samochód (napęd itd.) a nie pochłaniana przez sam silnik podczas swojej pracy. Mało osób wie, jak wiele można zdziałać wyłącznie poprzez zastosowanie lepszego oleju, lub poprzez zastosowanie dodatku do oleju.

We already know that the oil lowers the temperature, fights against pollution ... but the most important function of the oil is the reduction of friction. And here is the whole problem, because each oil gives protection to our engine to a different degree. Because what will come of us that our oil will be perfectly clean and will perfectly clean our engine, and the temperature of our engine will be low, if it does not guarantee us solid protection against the resulting friction. Engine protection is the least engineered by the mineral oils, preferably synthetic ones. However, why is this happening? Why do mineral and synthetic oils give worse protection? Oil is oil. When we look at mineral and synthetic oil, we will not notice any difference. However, if we look at how both oils are made under a microscope, we can see the differences ... the synthetic oil has a perfectly smooth structure, and the mineral does not. Let's say that each oil is a cluster of millions of balls. The balls in synthetic oil are perfect and each one is the same, while in mineral oil no longer - some are bigger and others are smaller. It can be said that the synthetic oil is more refined - more precise, and the mineral created in a strong hurry.
Thanks to their non-ideal construction surfaces (let's say binding balls), the oil film of mineral oil is more bursting, which changes the degree of protection between individual elements working together. This uneven oil structure increases and then reduces the degree of friction. Synthetic oil works very similarly, but its construction is so perfect that creating an oil film from a million beads is difficult to tear, thereby reducing friction with the same force.
Every oil - even the best synthetics - has its limit capabilities, which lead to the breaking of the oil film, and thus increase the friction. How important is the reduction of friction in the engine, probably everyone knows. However, the biggest changes in friction reduction in the engine can be seen by the owners of gasoline-powered vehicles because of their lower torque and low engine efficiency. Why care for the lowest friction in the engine at all? In short, that all the power is transmitted by the engine to the car (drive, etc.) and not absorbed by the engine itself during its operation


Comments

  1. Miałem dosyć dziwną sytuację. Pomimo że był lany olej z Kauflandu 5W40 to mimo wszystko masło na korku się pojawiło i prawdopodobnie były za słabe dodatki w oleju. 2 rzecz czasami w niektórych olejach przykładowo Petronas Syntium 0W40 nie spełniał lepkości 0w a 5w podobnie Petronas Syntium 5w40 króry miał grybszy film niż lepkość 40.

    ReplyDelete
  2. Nie zgodzę się z teorią jako, że film olejowy syntetycznej bazy jest odporniejszy na tarcie i zerwanie. Proszę zapoznaj się z tym artykułem i testach przeprowadzonych. Znajdziesz w artykule m.in. tabelkę z testów które pokazują, że np. PAO ma dwukrotnie większą chęć do zerwania filmu olejowego w porównaniu do oleju mineralnego, parafinowego. Konkluzje?

    ReplyDelete
  3. Hi Piotr,

    Do you have considered to test also thermal conductivity of oils ?

    Bests.

    ReplyDelete

Post a Comment